Missie
De kwaliteitszorg op het Sint-Guido-instituut is gericht op het systematisch en cyclisch monitoren, evalueren en verbeteren van de kwaliteit van ons graduaat Basisverpleegkunde. Het plan richt zich op de borging van de onderwijskwaliteit, met nadruk op transparantie, betrouwbaarheid en betrokkenheid van alle belanghebbenden.
Onze missie is het leveren van hoogwaardig onderwijs dat aansluit bij de noden van de gezondheidszorg en de verwachtingen van studenten. Dit doen we door de regelmatige evaluatie van onderwijsprocessen en resultaten, het betrekken van studenten, docenten en werkveldpartners bij kwaliteitszorg en het continu verbeteren van curriculum, didactiek en praktijkervaring.
Cyclus 2020 - 2025
De kwaliteitszorg is opgebouwd in vijfjarige cycli in lijn met het beleidsplan van de school. De afgelopen vijf jaren werden gekenmerkt door veel veranderingen, zowel binnen het algemene onderwijsveld van de opleiding Verpleegkunde, als binnen het Sint-Guido-instituut zelf. We noemen onder meer de ontwikkeling van het nieuwe graduaat Basisverpleegkunde en belangrijke personeelswissels binnen de school.
Na de doorlichting in 2022 werden interne werkgroepen opgericht om de belangrijkste verbeterpunten uit de doorlichting te bespreken en prioritaire acties voor te stellen binnen de clusters Curriculum, Krachtige leeractiviteiten op school en in het werkveld en Ontwikkelingsgerichte feedback en evaluatie.
Cyclus 2025 - 2030
Onderstaande cyclus past binnen het algemene vijfjarenplan van de school en is ten dele geënt op het VARIOSO-model van Odisee, dat na een verkennende en analyserende fase inzet op reflectie en borging. De cyclus start samen met de aanvang van het algemene beleidsplan 2025-2030, dat wordt uitgewerkt in samenwerking en samenspraak met personeelsleden en studenten. De coördinator van het graduaat basisverpleegkunde maakt deel uit van de regiegroep die het beleidsplan uitwerkt.
Jaarlijkse bevraging & opvolging
Voor de systematische evaluatie van de onderwijskwaliteit maken we gebruik van cyclische bevragingen van de studenten, het personeel en het werkveld. Waar mogelijk benutten we digitale platformen voor opvolging, zoals Smartschool voor de studenten, Informat Beleidswijzer voor het personeel en Medbook voor de stageplaatsen.
De resultaten en effecten worden gemeten via een meetplan, dat de relevante indicatoren in kaart brengt en met elkaar in verband brengt:
Studenten kunnen met hun problemen (persoonlijke situatie, ziekte, klacht over een docent of stageplaats...) terecht bij een vertrouwenspersoon. We stimuleren een goede samenwerking en een transparante communicatie als voorbereiding op het werkveld.
In eerste instantie is de vertrouwenspersoon de docent, de moduleverantwoordelijke of de trajectbegeleider. Daarnaast is er ook een vaste studentenbegeleider op wie de studenten een beroep kunnen doen. Indien nodig kunnen de studenten zich eveneens wenden tot het opleidingshoofd of de directeur algemeen beleid.