Kwaliteitszorg

Missie

De kwaliteitszorg op het Sint-Guido-instituut is gericht op het systematisch en cyclisch monitoren, evalueren en verbeteren van de kwaliteit van ons graduaat Basisverpleegkunde. Het plan richt zich op de borging van de onderwijskwaliteit, met nadruk op transparantie, betrouwbaarheid en betrokkenheid van alle belanghebbenden.

Onze missie is het leveren van hoogwaardig onderwijs dat aansluit bij de noden van de gezondheidszorg en de verwachtingen van studenten. Dit doen we door de regelmatige evaluatie van onderwijsprocessen en resultaten, het betrekken van studenten, docenten en werkveldpartners bij kwaliteitszorg en het continu verbeteren van curriculum, didactiek en praktijkervaring. 

Cyclus 2020 - 2025

De kwaliteitszorg is opgebouwd in vijfjarige cycli in lijn met het beleidsplan van de school. De afgelopen vijf jaren werden gekenmerkt door veel veranderingen, zowel binnen het algemene onderwijsveld van de opleiding Verpleegkunde, als binnen het Sint-Guido-instituut zelf. We noemen onder meer de ontwikkeling van het nieuwe graduaat Basisverpleegkunde en belangrijke personeelswissels binnen de school.

Na de doorlichting in 2022 werden interne werkgroepen opgericht om de belangrijkste verbeterpunten uit de doorlichting te bespreken en prioritaire acties voor te stellen binnen de clusters Curriculum, Krachtige leeractiviteiten op school en in het werkveld en Ontwikkelingsgerichte feedback en evaluatie.  

Cyclus 2025 - 2030

Onderstaande cyclus past binnen het algemene vijfjarenplan van de school en is ten dele geënt op het VARIOSO-model van Odisee, dat na een verkennende en analyserende fase inzet op reflectie en borging. De cyclus start samen met de aanvang van het algemene beleidsplan 2025-2030, dat wordt uitgewerkt in samenwerking en samenspraak met personeelsleden en studenten. De coördinator van het graduaat basisverpleegkunde maakt deel uit van de regiegroep die het beleidsplan uitwerkt.

Jaarlijkse bevraging & opvolging

Voor de systematische evaluatie van de onderwijskwaliteit maken we gebruik van cyclische bevragingen van de studenten, het personeel en het werkveld. Waar mogelijk benutten we digitale platformen voor opvolging, zoals Smartschool voor de studenten, Informat Beleidswijzer voor het personeel en Medbook voor de stageplaatsen.



  • Systematische bevraging studenten per OLOD als insteek voor kwaliteitsbevordering bij personeel
  • Bijeenkomst van de studentenraad 4 keer per jaar
  • Leerlingvolgsysteem op het digitale schoolplatform Smartschool: informatie over het leerproces van de student, waar deze al dan niet zelf toegang toe heeft
  • Bevraging van de stageplaats waar de student de stage heeft gelopen
  • Feedback op de nieuwe opleiding in een resonantiegroep, bestaande uit studentenvertegenwoordigers van elk opleidingsonderdeel 
  • Opvolging van de stage, het leerproces en de nascholingen via digitaal portfolio op het platform Medbook (vanaf september 2025)
  • Taalscreening bij de aanvang van de opleiding om doelgerichte ondersteuning te geven, in samenwerking met de nieuwe coördinator taalbeleid (vanaf september 2025)
  • Jaarlijkse bevraging van het personeel
  • Cyclische functioneringsgesprekken met onder meer aandacht voor professionalisering (zie bij deskundig team), leervaardigheden, taalontwikkelend lesgeven, digitale vaardigheden en rol als teamlid
  • Doelgerichte bevragingen bijvoorbeeld ter evaluatie van een studiedag of bij teamcoaching
  • Invullen planlastbarometer
  • Enquête welzijn op het werk (IDEWE)
  • Jaarlijkse bevraging werkveld (evaluatie bevraging 2021-2022 en opnieuw vanaf september 2025)
  • Jaarlijkse uitwisseling met stagementoren
  • Betrokkenheid bij mentorenopleidingen vanuit het Huis voor gezondheid in samenwerking met de andere Brusselse graduaats- of bacheloropleidingen verpleegkunde
  • Laten nalezen van het cursusmateriaal door experten
  • Opvolging van de stageplaatsen via digitaal platform Medbook (vanaf september 2025)

De resultaten en effecten worden gemeten via een meetplan, dat de relevante indicatoren in kaart brengt en met elkaar in verband brengt:

  • In- en uitstroom
  • Studentenprofiel
  • Studievoortgang
  • Resultaten en attestering
  • Vervolgtraject

Studenten kunnen met hun problemen (persoonlijke situatie, ziekte, klacht over een docent of stageplaats...) terecht bij een vertrouwenspersoon. We stimuleren een goede samenwerking en een transparante communicatie als voorbereiding op het werkveld.

In eerste instantie is de vertrouwenspersoon de docent, de moduleverantwoordelijke of de trajectbegeleider. Daarnaast is er ook een vaste studentenbegeleider op wie de studenten een beroep kunnen doen. Indien nodig kunnen de studenten zich eveneens wenden tot het opleidingshoofd of de directeur algemeen beleid. 

Adres

Sainte-Adresseplein 12
1070 Anderlecht


Contactgegevens

Email: hbo5@sintguido.be
Phone:  02 520 86 30