Actieplannen

Na de doorlichting in 2022 werden interne werkgroepen opgericht om de belangrijkste verbeterpunten te bespreken en prioritaire acties voor te stellen binnen de clusters Curriculum, Krachtige leeractiviteiten op school en in het werkveld en Ontwikkelingsgerichte feedback en evaluatie. 

Curriculum

De curriculumhervorming heeft gezorgd voor het actualiseren van leerlijnen en cursusmateriaal zal hierop worden afgestemd. Het versterken van klinisch redeneren, en het integreren van een holistische visie zullen meegenomen worden met aandacht voor het beheersingsniveau 5 en voldoende aandacht voor wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast worden er stappen ondernomen om internationalisering via Erasmus+ op te starten en kwalitatieve ECTS-fiches aan te maken. Het geïntegreerd onderwijs dient behouden te blijven en er wordt ingezet op simulatieonderwijs in de hervormde opleiding om praktische vaardigheden te verbeteren.



  • Actie 1. Het curriculum bijsturen op basis van inhoudelijke veranderingen die gebeuren door de hervorming van de opleiding.
  • Actie 2. Cursusmateriaal actualiseren in afwachting tot er meer informatie beschikbaar is om leerlijnen uit te bouwen en cursusmateriaal te evalueren
  • Actie 1. Vorming volgen over klinisch redeneren bij Odisee
  • Actie 2. Klinisch redeneren meer integreren in ieder vak
  • Actie 1. De holistische benadering bij het herwerken van les- en cursusmateriaal een plaats geven in elk cursusonderdeel
  • Actie 1. Bewaken van niveau 5 door systematische check in te bouwen
  • Actie 1. Kerncompetentie 9 integreren in evidence-based practice
  • Actie 2. Tijdens stage helpen bij de uitvoering van (wetenschappelijk) onderzoek naar meer efficiënte en effectieve wijzen van verpleegkundige zorg
  • Actie 1. Doelstellingen aanpassen aan kerncompetentie affectieve-cognitieve en psychosociale doelen weghalen
  • Actie 2. ECTS-fiches aanmaken in de toekomst met duidelijke richtlijnen.
  • Actie 1. Meer geïntegreerde toetsen en onderzoek naar de mogelijkheid van een competentieproef in de laatste opleidingsfase
  • Actie 2. Simulatieonderwijs opstarten in functie van de opvolging van praktische vaardigheden

Krachtige leeromgeving

Binnen de cluster krachtige leeromgeving zal meer aandacht besteed worden aan het bevorderen van zelfregulatie en verantwoordelijkheid bij studenten door middel van een digitaal portfolio en ECTS-fiches met heldere informatie. Daarnaast wordt er ingezet op taal- en leerondersteuning, met workshops en systematische begeleiding om de noden van individuele studenten in kaart te brengen en te ondersteunen. Deze maatregelen zijn bedoeld om de leeromgeving rijker en effectiever te maken voor alle studenten, wat we willen borgen. 



  • Actie 1. Digitaal portfolio ontwikkelen met als tussenstap stagedossier in het leerlingvolgsysteem van Smartschool
  • Actie 2. Opsomming en bespreking van de inhoud van het portfolio
  • Actie 3. Studiemethodiek meer integreren in de lessen
  • Actie 4. Studenten zelf laten herhalen en parate kennis laten vasthouden
  • Actie 5. Aanpassing studiewijzers met onder meer het meer concreet maken van de beginsituatie
  • Actie 1. Meer aandacht voor taal- en leerondersteunend lesgeven
  • Actie 2. Systematisch in kaart brengen van noden van de individuele lerenden
  • Actie 3. Leerlingvolgsysteem meer gebruiken voor het bundelen van informatie die relevant is voor docenten
  • Actie 4. Taalfouten in cursussen, presentaties en evaluaties verbeteren
  • Actie 1. Werkveld systematisch betrekken door gastsprekers in te zetten en de samenwerking met X-care motion met gastsprekers en projectdagen voort te zetten.
  • Actie 2. Ervaringen met beperkingen weer in het leven roepen
  • Actie 3. Individuele vorming docenten gericht verspreiden en delen met docenten
  • Actie 4. Vorming van docenten systematisch binnenbrengen in de lessen
  • Actie 5. Meer casussen gebruiken tijdens de GOA naast het aanbieden van praktische oefenmomenten

Evaluatie en ontwikkelingsgerichte feedback

De cluster evaluatie en ontwikkelingsgerichte feedback richt zich op het installeren van een toetscommissie om de kwaliteit van toetsen te waarborgen en het toetsbeleid te centraliseren. Daarnaast wordt ontwikkelingsgerichte feedback geoptimaliseerd en verankerd binnen de opleiding, met een focus op zowel schriftelijke als mondelinge feedback. Tot slot is het gebruik van de planner in Smartschool geïntegreerd in de opleiding wat transparantie en duidelijkheid biedt.



  • Actie 1. Bepalen van het doel en de werking van de toetscommissie
  • Actie 2. Uitwerking van de kwaliteitscriteria van de integratieopdracht (2024-2025)
  • Actie 3. Uitwerking van een uniform sjabloon voor het toetsenpad
  • Actie 4. Structureel inbouwen van toetscommissie in vergaderkalender
  • Actie 5. Doorlichten van integratieopdracht (2024-2025)
  • Actie 6. Centralisering documenten toetsbeleid
  • Actie 1. Schriftelijke en mondelinge feedback inbouwen tijdens alle lessen en evaluatiemomenten
  • Actie 2. Bij stage-evaluatie is er bij voorkeur een gesprek met de mentor, de stagebegeleider en de student
  • Actie 3. Bij theoretische toetsing ligt er minder nadruk op medische aspecten meer op verpleegkundige aspecten/verpleegplannen
  • Actie 4. Betrokkenheid van de stagebegeleider bij de integratieopdracht verhogen
  • Actie 5. Praktijkproef toegepaste verpleegkunde optimaliseren
  • Actie 1. Docenten en studenten leren werken met planner via workshops
Adres

Sainte-Adresseplein 12
1070 Anderlecht


Contactgegevens

Email: hbo5@sintguido.be
Phone:  02 520 86 30