donderdag 2 mei 2019 (3)

Het was een supertoffe eindejaarsreis naar Praag

De Moldou, of Vltava in het Tsjechisch. Je moet je tong in een plooi leggen om het uit te spreken. Maar Praag is wel de meest romantische stad ooit. En zeker bij valavond.

Het was leerrijk en plezant, maar stel u voor, wij zijn in 1 dag van Anderlecht naar Praag gereden. Wat een trip!

We zijn op vrijdag 5 april 2019 om 6.40 u. ‘ s ochtends vroeg vertrokken aan het Sainte-Adresseplein. De rit tot in Duitsland duurde ongeveer 3 uurtjes, daar hebben we ook onze eerste stop gedaan en boterkoeken gegeten. Onze tweede stop was rond 12.30 u. in Weibersbrunn in Duitsland. Onze derde stop was al in Tsjechië omstreeks 19 u. We kwamen aan in het hostel omstreeks 21 u ’s avonds. En we zijn direct opnieuw gaan eten. De bustrip was lang, maar supertof dankzij een leuke sfeer!

Dag 1

Onze Nohely op de wereldberoemde Karelsbrug in Praag

We zijn de  eerste dag in Praag gebleven: eerst met de tram naar de Praagse Burcht. Leuk om al die harmonisch mooie, oude gebouwen te zien. Daarna hebben we een wandeling gemaakt in de oude Joodse wijk, er zijn daar veel kleine huisjes, straatjes en begraafplaatsen.

Praag badend in de zon, gezien van bovenop de Burcht

Philomina en Nohely op de Karelsbrug

Dan hebben we de Karelsbrug bezocht, superlocatie voor mooie foto’s. Na de pauze hebben we een spel gedaan in de oude stad. We hebben dus de kans gekregen om in groepjes, maar op ons ritme de oude stad te verkennen en mooie plekjes te ontdekken op een creatieve manier.

Dag 2

De tweede dag zijn we het voormalige nazi-concentratiekamp terezin gaan bezoeken. Daar heeft een gids ons alle nodige uitleg gegeven. Het was onthutsend te horen en te zien in welke omstandigheden die mensen in het kamp moesten leven.

Nadien zijn we met de bus  naar het Boheems paradijs vertrokken, voor een lange wandeling tussen de rotsen, ware wonderen der natuur. Er zijn fantastische uitzichten waar we alleen maar van konden genieten. We hebben er veel foto’s kunnen maken.

Wij zijn nadien terug naar de stad gekeerd om te eten. Het restaurant heette ‘Joy restaurant’ en was super super lekker, van het aperitiefje tot en met het dessert. Spijtig genoeg hadden we niet genoeg tijd om rustig te eten omdat we al laat waren voor onze volgende activiteit nl. het ‘Black Light Theatre’. Dat was een interessante voorstelling en blijkbaar typisch voor de mensen van Tsjechië.

Dag 3

De derde dag moesten we onze koffer al pakken, want dit is onze laatste dag in Praag. Eerst hebben we de Petrinheuvel bezocht. Daar staat een ’kleine’ Eiffeltoren, we zijn met de trappen omhoog geweest waar we een super mooi uitzicht hadden van de stad. We hebben daarna vrij gekregen om te kunnen shoppen.

Maar de topper van de reis was een cruise op de Vltava, de Moldau zeg maar, met buffet en live muziek. Een onvergetelijke afsluiter van de driedaagse.

Dan hebben we de bus genomen om terug te keren naar België. De terugkeer was veel rustiger, iedereen was moe van de trip. Dus werd er vooral veel geslapen in de bus. We zijn rond 11 uur de volgende morgen weer aangekomen in Anderlecht.

Praag is een super-mooie en romantische stad en we zijn heel blij dat we de reis hebben kunnen maken. We hebben super-veel dingen geleerd en toffe mensen leren kennen. Dit hebben we ook allemaal te danken aan onze leerkrachten die mee zijn geweest. Bedankt allemaal !

• Nohely De Aza Ramirez, 6ECMT & Philomina Nana-Owusu, 6HW

Over Frank Hoornaert

leraar Sint-Guido-Instituut, Anderlecht
Dit bericht is geplaatst in evenement, uitstap. Bookmark de permalink.