maandag 23 oktober 2017

Beleef de gezonde week met heerlijke pompoensoep

INGREDIËNTEN
850 g hoevepompoen
1 eetlepel olijfolie
1 grote ui, fijngesnipperd
2 hoeveappels, middelgroot (Boskoop of Jonagold), geschild en ontdaan v/h klokhuis
1,5 l groentebouillon
1 theelepel currypoeder
koriander
toast
peper en zout

RECEPT
– Versnipper de ui en bak ze in olijfolie in een grote pot.
– Snijd de pompoen in kleine blokjes en voeg toe aan de ui.
– Laat even stoven op een middelhoog vuur.
– Snijd de appels in blokjes en voeg toe.
– Laat opnieuw even stoven.

– Voeg de curry toe en roer goed door.
– Giet er de bouillon bij en laat alles 30 min. zachtjes koken.
– Mix de soep en voeg, als ze te dik is, wat water bij.
– Breng op smaak met peper en zout en laat nog even doorkoken.

Werk af met koriander en toast.

Geniet van je heerlijke pompoensoep!

Geplaatst in recept | Een reactie plaatsen

vrijdag 13 oktober 2017

Deze galerij bevat 1 foto.

5 en 6 ASO journalisten voor een dag Op  5 oktober 2017 hebben de leerlingen van 5 en 6 Humane Wetenschappen twee belangrijke parlementsleden geïnterviewd. Namelijk Jan Sporen van de NV-A en Peter Luyckx ook van de NV-A. Het interview … Lees verder

Meer galerijen | Een reactie plaatsen

donderdag 12 oktober 2017

logo’s op opbergkastjes

ons plaatsje in de klas 

 

Tijdens de week van de mobiliteit maakten de leerlingen van BVL Voeding/verzorging-decoratie en BVL Decoratie/bouw hun eigen logo voor hun opbergkastje in de klas.

Het vervoermiddel waarmee ze naar school kwamen en hun initialen zijn erin verwerkt.

De werkjes zorgen dadelijk voor veel kleur in de klas.

Geplaatst in (beeld)verhaal | Een reactie plaatsen

woensdag 11 oktober 2017

Mijn eigen penseelhouder maken

De leerlingen van BVL Voeding/verzorging-decoratie en BVL Decoratie/bouw gingen dit schooljaar van start met het maken van een penseelhouder. Hiermee kunnen ze hun penselen netjes opbergen in hun kastje! Orde en netheid is immers heel belangrijk als toekomstig schilder!

Geplaatst in (beeld)verhaal | Een reactie plaatsen

donderdag 5 oktober 2017

4 T op uitstap naar Coloma-rozentuin

De uitstap naar de rozentuin was vermoeiend, maar wel gezellig

Wij kwamen eerst in het kasteel Coloma aan, het cultureel centrum, waar we hartelijk werden ontvangen door Kristien, de toerismedeskundige.

Zij gaf ons wat meer uitleg over de rozentuin, de geschiedenis en de jaarlijkse, buitenlandse bezoekers. Niet iedereen was gemotiveerd, maar dat ging nog komen in de loop van de dag.

Na het halfuurtje uitleg van Kristien gingen wij door naar de Brabantse trekpaarden.

Onderweg was het heel gezellig als klas. Er werden grapjes gemaakt, we deelden ons eten en tegen die tijd waren we aangekomen. Deze keer kregen we uitleg van meneer Hubert die ons wat uitleg gaf over de prachtige Brabantse trekpaarden.

Hij was er samen met een fotograaf van Sint-Pieters-Leeuw. Hubert haalde stokbrood uit zijn auto en riep wat naar de paarden die zowat 50 meter verderop zaten. Ze kwamen meteen aanrennen, wat heel indrukwekkend was om te zien. Hij gaf ons elk een stukje brood om aan de paarden te geven. Dat durfde ik niet dus gaf ik mijn stukje door aan iemand anders.

Na de interessante uitleg van meneer Hubert kregen we rond 13u middagpauze en ging ik met Margaux en Ijeoma ons eten opeten in een voor ons gereserveerd zaaltje in het mooie Coloma-kasteel.

Toen de middagpauze voorbij was gingen we richting de Rozentuin als afsluiter. Jammer genoeg waren de bloemen niet erg mooi door het regenweer van de voorbije weken. Na een twintigtal minuten scheen de zon en de sfeer werd meteen leuker. De tuin was onderverdeeld in verschillende delen en landen.

Er waren bloemen die genoemd werden naar Nederlandse wielrenners bijvoorbeeld, Duitse zangeressen ….

Na alles bekeken te hebben en alles opgeschreven te hebben gingen we weer naar school toe en kwamen we rond 15u15 aan.

Persoonlijk vond ik het weer niet geweldig en de uitleg niet altijd even interessant, maar ik kon op het einde zeggen dat het een geslaagd dagje was en daar draait het allemaal om.

  • Souhayla El Hakiki, 4T
Geplaatst in (beeld)verhaal | Een reactie plaatsen

woensdag 27 september 2017

week van de mobiliteit

wandelen in Sint-Pieters-Woluwe met 3de jaars TSO

Op vrijdag 22 september zijn de derdejaars naar Woluwe gegaan. We namen de metro tot halte Montgomery en vanaf daar zijn we te voet gegaan, want tram 44 reed niet. We zagen heel veel groene plekken in de stad. Woluwe park, Maloupark, ter Bronnen…

Hier wandelen wij langs een oud tramspoor.  Dit kunstwerk is gemaakt van de oude sporen. Kijken jullie mee naar een reportage van de dag?

Het was een leuke en leerzame dag maar voor sommigen toch iets teveel stappen!

Voor Sakina was er ook een minder leuke ervaring bij. Zij schreef: “Toen we door het bos liepen, raakte ik een plant en die prikte heel erg en mijn hand was rood. Dit vond ik niet leuk.”

We hebben Brussel wel beter leren kennen. Sommige klasgenoten dachten dat we in de Ardennen waren.

  • verslag van Morgane, Laurent, Chahida en Maria,  3T
Geplaatst in (beeld)verhaal | Een reactie plaatsen

maandag 25 september 2017

Dieter Biesemans: “Rust en orde leiden naar goede resultaten”

De Itterbeekselaan (IL) heeft een nieuwe directeur: Dieter Biesemans. Die vindt het nog te vroeg om nu al te zeggen of het mijn droomjob is. “Maar ik doe het zeer graag, mijn nieuwe baan als campusbaas op IL  is enorm boeiend, uitdagend en leerrijk!”

Wat moet een goede leerling op IL doen?
Er wordt enorm veel aandacht besteed aan de manier waarop de leerlingen naar de klas gaan (speelplaats en gangen). Want een rustige start van de les zorgt voor een rustige leeromgeving.

Hierdoor geven de leerlingen elkaar de kans om goed op te letten, vragen te stellen wanneer ze iets niet begrijpen en zich in een vertrouwde en rustige omgeving verder te ontwikkelen … Rust en orde vormen dan ook een niet te onderschatten basis voor goede leerresultaten!

Wat is tot nu toe de moeilijkste situatie?
Tot nu toe kan ik niet over een echt moeilijke situatie spreken. Ik hoop dat ik dat zo kan houden.

Ik tracht steeds goed voorbereid te zijn zodat ik niet voor onaangename verrassingen kom te staan. Ik ben ervan overtuigd dat op die manier veel potentieel moeilijke situaties best meevallen.

Hoeveel uur werkt u per dag?
Oei, moeilijke vraag. De ene dag al wat meer dan de andere …
Het is een drukke, maar boeiende job.

Een goed evenwicht tussen werk en familie is enorm belangrijk en zorgt ervoor dat het mentaal ook goed zit.

“verantwoordelijkheid nemen is geen probleem”

Hoe voelt het om zoveel verantwoordelijkheid te hebben?
Goed. Met verantwoordelijkheid heb ik geen probleem.

Wat doet u op school?
Als campusverantwoordelijke ben je verantwoordelijk voor een vestiging. Je zorgt voor een vlotte organisatie en bent een steun en toeverlaat voor leerkrachten in het pedagogisch project van de school.

Daarnaast probeer je er voor te zorgen dat de leerlingen zich kunnen ‘thuis’-voelen op school. Je dwingt het naleven van regels en afspraken af en zorgt er tegelijkertijd voor dat je een luisterend oor aanbiedt.

Tenslotte breng je veel administratieve zaken in orde, zorg je ervoor dat de lokalen goed onderhouden zijn en stippel je mee het beleid van de school uit.

Werkt u liever alleen of in groep?
Ik voel me goed in beide situaties.
Een campusverantwoordelijke moet zowel alleen als in groep kunnen werken. Alleen werken op vlak van het administratieve, al is dat ook weer relatief … Ik kan rekenen op een zeer gemotiveerd secretariaat. En samenwerken met de leerkrachten en de secretariaatsmedewerkers om als één team, samen school te maken! Daarnaast werk je natuurlijk ook samen in het directieteam.

 

Bedankt voor het interview en veel succes met uw uitdagende baan!

  • Vanessa Mobunda Aladya en Hind Ouriaghli uit 6WeWi
  • hartelijk dank aan Kris Decatte voor de foto’s
Geplaatst in interview | Een reactie plaatsen

donderdag 21 september 2017

Monumentenmaandag voor 3 en 4 Toerisme

Op maandag 18 september gingen de derde- en vierde-jaars toerisme op stap in Brussel.

Het thema dit jaar van monumentenmaandag was natuur in de stad. Wij hadden met een gids afgesproken aan Maalbeek die ons de nabijgelegen squares ging tonen.

Toen we de metro uit kwamen, was het enorm aan het regenen. Ondanks het slechte weer, was onze eerste uitstap toch nog erg leerzaam en plezant.

 

  • verslag van Yasmine Echaoui, 3T
Geplaatst in (beeld)verhaal | Een reactie plaatsen

woensdag 20 september 2017

Thomas Donceel: “Ik wil mensen verbinden”

In Rwanda in 2016

Toen hij heel jong was, wou hij bakker worden. Dat is er nooit van gekomen. “Al geniet ik elke dag wel van een lekkere boterham bij het ontbijt,” voegt de nieuwbakken en altijd opgewekte directeur van de Dokter Jacobsstraat  (DJ) eraan toe. En zo te zien, wil Thomas Donceel de koe bij de horens vatten.

“Ik vind het belangrijk om met mensen te werken. Ik doe mijn nieuwe job daarom heel erg graag. En hoop dat ik ze nog een hele tijd mag blijven doen.” Als wij op zijn vakantiefoto’s mogen voortgaan, is Donceel ook een ware dierenvriend. Uw Signaal(tv)blog was er dus als de kippen bij om onze nieuwe campusbaas aan de tand te voelen.

Met zijn trouwe kameraad Aldo

Wat wilt u aan DJ veranderen?

“Vloerverwarming in alle lokalen: dan kunnen wij allemaal onze schoenen uitdoen aan de voordeur en in pantoffels naar de les gaan.

Verder mag er wat meer versiering in groen komen op de speelplaats. Maar zowel de leerlingenraad als de directie werken daaraan: over enkele jaren (als wij centjes hebben gespaard) zal je DJ niet meer herkennen!”

Wat kan/moet een goede leerling doen?

“Een goede leerling komt alvast naar school, behalve in het weekend en in de vakanties. Al je materiaal bij hebben is een volgende stap. Respect tonen voor leerlingen, leraren, personeel en materiaal komt op de derde plaats. Alles samen betekent dat: beseffen dat leren iets is wat je je hele leven lang doet en niet alleen kan. Maar dat je als leerling op school de luxe hebt om te kunnen leren zonder ook nog eens een voltijdse job te hebben.”

“Als leerlingen verantwoordelijkheid krijgen, hebben ze – terecht – het gevoel dat de school hen serieus neemt”

Hoe voelt het om zoveel verantwoordelijkheid te hebben?

“Dit is heel spannend! Gelukkig heb ik nog drie collega’s die ook campusverantwoordelijke zijn en is er ook mevrouw Behets. Samen helpen we elkaar. Maar nog belangrijker zijn de leerlingen, de leraren, de opvoeders en de leerlingbegeleiding: samen maken we er elke dag het beste van. Zo kan ik de verantwoordelijkheid telkens delen met iemand anders.

Daarom vind ik de leerlingenraad ook zo belangrijk. Als leerlingen verantwoordelijkheid krijgen, voelen ze zich betrokken bij de school en hebben ze – terecht – het gevoel dat we hen serieus nemen.”

Welke hobby’s hebt u?

“Ik heb altijd in veel verenigingen gezeten: een toneelvereniging, een muziekgroepje, een jeugdbeweging, de jeugdraad, een partij, een festivalorganisatie … Ik vind het fijn om samen met andere mensen iets te organiseren. Als je iets leuk maakt voor de mensen in je buurt, leer je elkaar beter kennen. Voor mij is het belangrijk om mensen te verbinden met elkaar.”

Hoe komt u ’s ochtends naar DJ?

“Ik woon vlakbij een treinstation. Elke dag neem ik de fiets naar het station en dan neem ik de trein naar Brussel-Zuid. Van daaruit neem ik opnieuw de fiets om naar DJ te gaan. Ik rijd door Kuregem, steek het kanaal over en neem dan de Wayezstraat. Vaak zie ik dan leerlingen wachten aan een bus- of tramhalte. Misschien kunnen leerlingen ook wat vaker de fiets nemen? ’s Avonds doe ik hetzelfde, maar natuurlijk in de omgekeerde richting.”

In Kirgizië in 2017

Wat doet u om tot rust te komen?

“Door naar Brussel-Zuid te fietsen kan ik alvast letterlijk en figuurlijk uitwaaien. Dat doet al heel veel deugd na een drukke dag. Verder ben ik een grote muziekfan. Op school kan ik het volume niet volledig opendraaien, dat zou de lessen storen. Soms zet ik thuis dan eens de stereo heel luid met muziek die dan bij mijn gevoel past.”

“Ik werkte bij een schoonmaak- en ramenwasbedrijf”

Wat hebt u gestudeerd?

“Aan de universiteit van Maastricht in Nederland heb ik Cultuur- en Maatschappijwetenschappen gestudeerd. Vervolgens behaalde ik nog mijn lerarendiploma in Leuven. Nadien werkte ik bij een schoonmaak- en ramenwasbedrijf. Daar leerde ik het werk van arbeiders enorm appreciëren.

Op Sint-Guido gaf ik dan enkele jaren PAV, maar vooral Nederlands en wiskunde in OKAN. En sinds dit jaar ben ik campusverantwoordelijke op de DJ.”

Wat doet u op school?

“In theorie is het simpel. Leerlingen, leraren, opvoeders, leerlingbegeleidsters en poetsvrouwen weten zelf perfect wat ze elke dag moeten doen. Ik probeer ervoor te zorgen dat al die mensen zich over niets zorgen moeten maken en zich volledig op hun taken kunnen focussen.

In de praktijk betekent dat heel veel: dagkalenders opstellen, zorgen dat iedere klas een lokaal heeft, luisteren naar problemen, antwoorden op vragen, vergaderen met iedereen, brieven voor ouders schrijven … enzovoort. Strafstudies geven, moet ik ook doen. Maar ik hoop dat dat niet vaak nodig zal zijn!”

Wat is de moeilijkste situatie die u al bent tegengekomen?

“Er is niet één iets.

Maar er zijn 280 leerlingen en nog eens 40 mensen die elke dag op DJ werken. Iedereen heeft altijd veel ideeën. Soms is het moeilijk om al die ideeën samen te brengen tot een mooi geheel. Dat lukt alleen door met iedereen te communiceren. En door iedereen ook respectvol te laten communiceren met elkaar. Jammer genoeg betekent dat vaak dat er soms iets of iemand moet wachten: ik kan geen 320 gesprekken per dag voeren, mijn horloge heeft ook maar 24 uren per dag.”

Hoeveel uur werkt u dan per dag?

“Dat is een moeilijke vraag. Soms wat meer, soms wat minder. Gelukkig hoef ik me geen zorgen te maken: er valt altijd wel iets te beleven of te doen. Ik hoef me dus nooit te vervelen.”

Werkt u liever alleen of tesamen?

“Dat hangt sterk af van de taak die op dat moment wacht. Vergaderen in mijn eentje lukt me niet zo goed. Maar in groep een e-mail schrijven is ook heel moeilijk. Het leukst vind ik het als ik iedere dag kan afwisselen tussen alleen werken en in groep werken.”

Hartelijk dank voor het interview en heel veel succes in uw nieuwe baan!

  • Hind Ouriaghli en Vanessa Mobunda Aladya, 6WeWi
Geplaatst in interview | Een reactie plaatsen

zondag 17 september 2017

DE LAATSTE OOGST

Wat een aardappeloogst!

Ondanks het slechte weer hebben wij op IL toch even tijd gemaakt om de aardappels te oogsten. De helft hadden we niet eens zelf geplant, maar waren overlevenden van vorig jaar, toen de oogst door een ziekte mislukte. Dit jaar kwamen ze echter opnieuw uit met dit mooie resultaat.  Het keukenteam was alvast blij met de opbrengst. Nu alles nog wat laten drogen en dan… smullen maar!

Geplaatst in (beeld)verhaal | Een reactie plaatsen

donderdag 14 september 2017

Malcolm X valt in de smaak

trim.1900086D-BE5F-418A-BC3C-3F29F5E4BF41

Samen met de derde graad en het 7de jaar zijn wij allemaal naar het theater gegaan in de KVS Bol. Er waren ook andere scholen aanwezig.

De acteurs zijn de theatervoorstelling begonnen met Arabische spreekwoorden. Ze stonden in het donker en daarna is het licht aangegaan. We zagen mensen met verschillende huidskleur, afkomsten en ze spraken verschillende talen, namelijk: Frans, Nederlands, Engels, Arabisch en Zoeloe.

Er was veel muziek tijdens het toneelstuk begeleid door een orkest. Een vrouw heeft heel mooi gezongen.

Het toneel ging over Malcolm X, een Afro-Amerikaanse moslim.

Met het toneelstuk wouden de acteurs ons laten zien hoe Malcolm X zou reageren als hij in onze tijd had geleefd. Ze deden dat met toneelstukken, liedjes, dans … De acteurs spraken verschillende talen: daarom was er een scherm met boventiteling.

Als afsluiter hebben ze allemaal meegezongen op rapmuziek. Daarna was er een nabespreking waar wij vragen konden stellen. Iedereen vond het een leuk toneel.

  • verslag: Chaima, Kaoutar, Nisrine, Yasmine, Zineb, 5C&M

Malcolm X is een meertalig theaterconcert (Nl, Fr, Eng, Ar.) Het was niet alleen een teksttheater, maar ook slam poetry (slam poetry is een kunstvorm waarbij gedichten gebracht worden op muziek) en hip hop kwamen aan bod.

De combinatie was perfect en dynamisch, en er was een aangename sfeer.Wij vonden het geweldig! Het publiek deed actief mee, we mochten recht staan en meezingen. De danschoreografie paste goed bij de muziek en was synchroon. Wij vonden het heel erg leuk omdat iedereen wel ergens Malcolm X is.

  • aanvulling: Migane en Hamide, 5C&M

Malcolm X, een bron van inspiratie

Malcolm X blijft een bron van inspiratie zijn voor ons. Met dit theaterconcert hebben we begrepen dat het gedrag van Malcolm X beïnvloed werd door de samenleving waarin hij leefde. De mensen waren toen agressief en racistisch. Maar toch is hij er in geslaagd zijn woord te laten horen. Die man heeft veel gedaan om ervoor te zorgen dat wij vandaag gelijke kansen hebben.

Wij vonden het heel interessant hoe het theater het verleden naar het heden kan brengen. Het was leerrijk en emotioneel. 

  • recensie: Benedicte, Leo, Adlan, Issa, uit 5C&M
Geplaatst in (beeld)verhaal | Een reactie plaatsen

vrijdag 30 juni 2017

Eindejaarsgroeten van de leraren van Sint-Guido 2016-2017

Geniet van de vakantie. En tot ziens op 1 september!

Geplaatst in signaaltv | Een reactie plaatsen

maandag 19 juni 2017

LIJNCIRKELS 1B

Cirkels met de losse hand opgevuld met lijnen en concentrische cirkels.

Het levert dit mooi decoratief en, naar onze smaak, zomers geheel op.

Geplaatst in tekening | Een reactie plaatsen

vrijdag 16 juni 2017

KARTONPORTRETTEN BVL

De laatste opdracht van het schooljaar voor de leerlingen van BVL was om een foto om te zetten in een lijntekening. Dat was voor sommigen moeilijk, maar met wat hulp zijn de meesten er toch in geslaagd.

Daarna werd deze tekening ingekleurd met zwart voor de schaduwen en wit voor de opgelichte vlakken. Dit geeft een mooi groepswerk dat binnenkort te bewonderen is op IL.

Hier alvast de eerste portretjes, want sommige werken moeten nog worden binnengebracht. Proficiat!

Geplaatst in tekening | Een reactie plaatsen

donderdag 15 juni 2017

In België wil ik iemand zijn …

Hij heet Wilber Alexander Martinez Feliz en hij zit in 3SD (op de Verheydenstraat). Dat zijn 2 voornamen. “Mijn vader gaf me die. De derde naam is de familienaam van mijn vader en de vierde die van mijn moeder. Feliz betekent ‘blij’ in het Spaans.” En dat laatste kan kloppen, want hij is bijna altijd blij. Signaal had een gesprek met hem.

Uit welk land kom jij?

Ik kom uit de Dominicaanse republiek, dat is een  arm land in crisis in het Caribisch gebied.

Heb je dit schooljaar goeie punten behaald en zal je naar het vierde jaar mogen gaan?

Ja, ik heb m’n best gedaan. Bij het eerste jaar had ik wel een buis voor Nederlands, maar daarna ging het beter. Voor mijn favoriete vakken, schilderen en decoratie (SD), heb ik altijd goede punten.

Ik hoop dat je alleen de waarheid spreekt, Wilber. Hoeveel vrienden heb je in je klas?

De andere 8 jongens van mijn klas zijn mijn vrienden. Wij maken soms een beetje ruzie, maar vechten doen we niet. We zijn als broers en houden van elkaar.

Ik wil nog eens je kennis van het Nederlands testen, want vorig jaar zat jij in okan. Wat betekent de familienaam ‘Verbruggen’?

Dat is je vader, die ver van de brug woont.

10/10, Wilber. Wat is je hobby?

Voetballen. En ik scoor meestal, als ik een match speel.

Wilber, je woont hier met je vader en je schoonmoeder. Woon je in België beter dan in jouw land?

Nee, ik had een huis met een grote tuin en 3 hondjes. Dat zijn de bewakers van het huis.

Zijn er nog verschillen tussen je vaderland en België? 

Het is hier kouder en hier zijn veel ‘blanke’ mensen. In mijn land leven ‘bruine’ en ‘zwarte’ mensen. Ik ga om de twee jaar op vakantie naar mijn land. Daar woont mijn oma. Ik wil haar helpen om haar huis mooier te maken. Zij heeft mij zoveel gegeven. Maar in België wil ik iemand zijn.

Wilber, bedankt voor dit interview en veel succes. Ik wist meteen dat ik met één van de negen beste leerlingen van je klas te maken had!

  • BV
Geplaatst in interview | Een reactie plaatsen

woensdag 14 juni 2017 (3)

Stage op Sint-Guido opent deuren – signaaltv

Stage op Sint-Guido opent vele deuren. Een film van Nesrin Deger (camera) en Sammi Khazri (montage), allebei 6OPR/C&M. Met dank aan Elena en Milan (6OPR), Amin en Dylan (SD). Veel succes!

Geplaatst in signaaltv | Een reactie plaatsen

woensdag 14 juni 2017 (2)

6ASO: 

Onze mooiste herinneringen aan het schooljaar

Dit zijn onze mooiste herinneringen aan ons allerlaatste schooljaar. Is gesigneerd: Andreea, Chaimae, Elvan, Houssain, Ionela, Lorenzo, Mehdi, Parwez, Rami, Samy, Shreya, Wassima en Yasmine van 6ASO op Sint-Guido. Montage: Mehdi de Prins. Keiveel kijkplezier!

Geplaatst in signaaltv | Een reactie plaatsen

woensdag 14 juni 2017 (1)

Meer reacties op het nakende vertrek van Mevr. K. Guns:

Voor dhr G. Maes staat mevr. Guns symbool voor ‘integrale kwaliteitszorg’ in haar houding, denken en doen: “Van haar heb ik geleerd dat zalvend optreden bij conflicten veel meer heelt en geneest dan een egelpositie in te nemen. Zalven en helen kan zij als de besten; zij geeft zuurstof en ruimte aan leerlingen en leerkrachten om open te bloeien.”

“Mevr. Guns, u in 3 zinnen beschrijven is volstrekt ónmogelijk. Eén ding is zeker: uw eerlijkheid, vertrouwen en werklust zijn legendarisch. Ik ben blij dat ik met / onder u heb mogen werken. Ga nu maar rusten, niet roesten!” (mevr. Anne Roels) 😉

Geplaatst in evenement | Een reactie plaatsen

dinsdag 13 juni 2017

“Een glimlach kan wonderen doen” (K. Guns)

Zij doet geen half werk, mevrouw Kris Guns. Ze staat altijd voor iedereen klaar, lijkt op het eerste gezicht misschien een tikje terughoudend, maar is steeds vriendelijk en kan kordaat zijn waar het moet.

Wij vinden het allemaal heel erg jammer, nu we van haar afscheid gaan moeten nemen. Ook al is een deugddoend pensioen haar natuurlijk zeer gegund.

Mevrouw Guns staat sinds twintig jaar op Sint-Guido, eerst als leraar in de verzorging en verpleegkunde, nadien als coördinator en sinds enkele jaren dus als vestigings-directeur op het Sainte-Adresseplein (SAP).

Signaal: Wat zijn uw plannen, als u straks op pensioen vertrekt?

Eerst en vooral veel rusten, want ik heb het gevoel dat ik veel slaap tekort kom. Nadien zou ik graag enkele cursussen volgen. Er staat vanalles op mijn lijstje. Zo wil ik mijn talenkennis bijschaven, wil ik mij vervolmaken in gebakjes maken en mij verder specialiseren in bloemschikken… Het ziet ernaar uit dat ik op pensioen nog minder tijd zal hebben dan nu.

Als er toch nog een beetje tijd is, ga ik mij volop wijden aan mijn favoriete hobby’s zoals: winkelen, rommelmarkten afschuimen, kortom alles wat prettig is. En last but not least, meer tijd met mijn kleinkinderen doorbrengen, natuurlijk.

Ionela (6HW): “Mevr. Guns staat altijd klaar voor iedereen. Ze is héél lief. Als je met een persoonlijk probleem zit, dan leer je haar kennen als iemand met veel begrip.”

Wat waren uw beste momenten op Sint-Guido?

De beste momenten zijn wanneer onze leerlingen tevreden terugkeren van een lesdag, een uitstap of projecten. En wanneer ik zelf met een goed gevoel naar huis kan vertrekken.

Maar ook: een glimlach, een ‘dankjewel!’ Het zijn kleine dingen, die vaak wonderen kunnen doen.

Toch was mijn aangenaamste tijd op Sint-Guido nog toen ik leraar en coördinator was in de verpleegkunde. Ik herinner mij dat er in een geest van samenhorigheid enorm hard werd gewerkt, maar tegelijk ook veel plezier gemaakt.

Mehdi (6HW): “Ik tril nog na van de tango die ik met u, mevr. Guns, op het schoolbal heb gedanst. Ik heb alles samen flink wat tijd doorgebracht op uw bureau. Mag ik u alvast het allerbeste wensen met uw tweede jeugd?”

Wat waren de moeilijkste momenten in uw carrière?

De moeilijkste zijn wanneer privé en school door omstandigheden toch moeilijk te combineren waren. Het is ook waar dat het al eens kan botsen met leerlingen, leraren en/of ouders. Maar daar leer je mettertijd wel mee omgaan. De minst aangename momenten op school ben ik trouwens allang vergeten!

Was er ooit een moment dat u wou opgeven?

Daar heb ik eerlijk gezegd nooít aan gedacht.

Mevr. E. De Meersman: “Ik heb mevr. Guns leren kennen toen wij samen les gaven op IL. Ik vond toen al dat zij zo ‘sappig’ en ‘levensecht’ kan vertellen. Toen ze bij het directieteam aansloot, heb ik haar ook anders leren kennen. Mevr. Guns is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Ze zal haar standpunt steeds héél goed verdedigen. Wij waren het vaak oneens maar sloten het directieteam altijd goedlachs af. Kris Guns is bovenal een warme, lieve en eerlijke persoonlijkheid.”

Wat moet u kunnen om een goeie directeur te zijn?

Om te beginnen moet je van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat beschikbaar zijn. En dan moet je ook kunnen organiseren, zonder het pedagogische uit het oog te verliezen. Je moet goed communiceren met zowel leraren, ouders als leerlingen, een luisterend oor zijn, maar ook affectief kordaat kunnen zijn indien nodig.

“Ik heb geleerd om in leerlingen te blijven geloven” (mevr. Guns)

Voorts moet je al je beslissingen toch zeer ernstig overwegen. Ook dat kan tot spanningen leiden. Ik heb daar trouwens vaak wakker van gelegen: of ik wel de juiste beslissing had genomen?

Wat zou u als directeur anders doen als u een tweede kans kreeg?

Ik denk dat ik dezelfde weg zou opgaan. Al zou ik er dan misschien toch iets meer willen zijn voor wie mij dierbaar is.

Dhr. N. Vandewaetere: “Wie haar leert kennen, ontdekt een groot hart voor leraren zowel als leerlingen. De school komt bij mevr. Guns sowieso altijd op de eerste plaats. Zij is een vriendelijke, warme en optimistische persoon. Wij zullen haar missen.”

Wat hebt uzelf op school geleerd?

Een directeur leert iedere dag bij, hoor. Maar ik heb vooral geleerd om in de leerlingen te blijven geloven.

Was u geen directeur zou zijn, wat zou u nog hebben gedaan?

Verpleegkundige was mijn droomjob van toen ik nog een klein meisje was. Ik was dan ook ontzettend graag in een ziekenhuis blijven werken. Ik heb namelijk tussen 1975 en ‘80 als adjunct-hoofdverpleegkundige gewerkt op de heelkundige afdeling in het excellente Sint-Elisabethziekenhuis in Ukkel. Maar dat viel op een bepaald moment moeilijk te combineren met de job van mijn echtgenoot en met de uitbreiding van ons gezin.

Mevr. Julie Smets & collega’s: “Als nieuwe lerares voelde ik mij 4 jaar geleden dankzij mevr. Guns meteen welkom op Sint-Guido. Zij is empathisch, neemt tijd voor leraren en leerlingen en schrijft nooit iemand af. Je moet uit stevig hout gesneden zijn om mevr. Guns straks op te volgen.”

Hoe bent u dan directeur geworden?

Toenmalig algemeen directeur Piet Vandermot vroeg of ik interesse had. Ik heb de functie pas aanvaard na veel nadenken. Het zou een mooie “fin-de-carrière” worden, dacht ik. En aan iets nieuws en uitdagends beginnen ligt mij eigenlijk wel.

Valt directeur zijn goed te combineren met uw gezinsleven?

Mijn kinderen zijn ondertussen het huis uit. Mijn echtgenoot heeft veel geduld gehad en heeft mij steeds gesteund in wat ik doe.

Mevr. G. Van Cuyck over mevr. Guns: “Zij is een bezige bij, altijd in de weer, steeds een helpende hand en een luisterend oor. Gedreven en enthousiast. Het hart op de rechte plaats. Recht voor de raap. Grote inzet met veel liefde voor de school, voor de leraren en de leerlingen. Een fantastische collega en na 19 jaar samenwerken een pracht van een vriendin!”

Kunt u met één zin uw tijd op school beschrijven?

Eigenlijk heb ik daarvoor een heel boek nodig, maar het is toch de meest boeiende job die ik ooit gehad heb.

Zijn er situaties die u niet snel zult vergeten?

Ik kan zeer veel leuke anekdotes vertellen. Toch zullen ook de pijnlijke verhalen mij waarschijnlijk steeds bijblijven.

Eén ding dat u zeker gaat missen?

Ik ga de dankbaarheid missen en de vriendschap van zowel leerlingen als leraren.

Wat zijn uw passies?

Ik hou enorm van bloemen, van bloemschikken en een interieur inrichten.

Wat is het recept van uw fameuze appelcake?

Dat blijft voor altijd een goed bewaard geheim!

Bedankt dat u voor ons tijd hebt gemaakt, BEDANKT vooral ook voor al de rest. En geniet met volle teugen van een zalig pensioen!

  • Yasmine Benalyech (6HW) en Wassima Nadi (6ECMT)
Geplaatst in interview | Een reactie plaatsen

maandag 12 juni 2017

Proficiat aan de talrijke pasgeboren zonen en dochters van onze leraren en leraressen!

Dit is Quinten, de kleinste en schattigste spruit van lerares Anneleen De Clercq: “Wij stellen het allemaal wel. Al begint hij nu net te jammeren dat hij honger heeft.”

Geplaatst in familienieuws | Een reactie plaatsen

vrijdag 9 juni 2017

MUNCH SELFIES (1B)

Iedereen kent het schilderij van MUNCH: “De Schreeuw.”

De leerlingen van 1B kregen als opdracht om een selfie te nemen in de houding van “de schreeuw” en zelf dan in een soortgelijke achtergrond te gaan staan.

Dat was best een moeilijke opdracht en zij hebben echt zitten zweten en zwoegen, zowel om een goede foto te nemen met de juiste emotie, als omwille van de expressionistische manier van schilderen. Toch zijn er enkele leuke resultaten uitgekomen, niet?

Geplaatst in evenement, tekening | Een reactie plaatsen

donderdag 8 juni 2017

Leraren-teamdag 2 in hartje Brussel

Op vrijdagavond 2 juni trokken we met 60 collega’s voor de 2de teambuilding naar Brussel.

Mevr. Guns met de bedelstaf (bijna) op weg naar Compostella, op de plaats waar vroeger het Brusselse gasthuis van Sint-Jacob van Compostella stond.

Ann De Ridder bracht de collega’s naar bekende en minder belopen hoekjes van onze hoofdstad. Onderweg werd Kris Guns, onze vestigingsdirecteur die eind dit schooljaar de school gaat verlaten, op verschillende plaatsen bedacht met enkele toepasselijke presentjes.

Met wat proviand, een sjaal en enkele sfeerbeelden van de Brusselse surrealistische kunstenaar Magritte kan zij binnenkort, na een lange carrière, genieten van een meer dan verdiend pensioen.

We gingen eten in de prachtige Sint-Hubertusgalerij. Jammer genoeg was wat op ons bord lag niet helemaal in overeenstemming was met het mooie kader. Toch zat de sfeer goeden beleefden wij een hele mooie en warme avond samen.

  • Ann De Ridder
Geplaatst in uitstap | Een reactie plaatsen

maandag 29 mei 2017 (2)

Wandelen van de Heizel naar het Chinees paviljoen

Een maand geleden kregen de leerlingen van okan een wandeling voorgeschoteld, tijdens het project van burgerzin en gezondheid (27/4 en 28/4). Het ging van de metro naar het Atomium, dan van het park van Laken naar het paleis, verder naar het Chinees paviljoen en dan terug.

De leerlingen moesten plaatsen herkennen en vragen beantwoorden.  Hoeveel bollen telt het Atomium? Welke taal spreken de leerlingen bij het Chinees paviljoen? Zeker geen Chinees … Wie was de eerste koning van België?

De weergoden waren ons goed gezind en lieten op tijd de regen stoppen. En er werd ook gevoetbald en gebasket zoals alleen onze okanners dat kunnen. Onze frisbeeleraar was er ook bij. Bijna alle leerlingen konden de meeste vragen beantwoorden, flink gedaan!

  • BV
Geplaatst in uitstap | Een reactie plaatsen

maandag 29 mei 2017 (1)

Buurtambassadeurs Anderlecht

Wij, van 6ASO, hebben in mei 2017 dit filmpje gemaakt in Anderlecht. We nemen jullie mee naar het erfgoed in onze schoolbuurt: de Sint-Guidokerk, het metrostation en de Meirwijk. Werkten mee: Andreea, Chaimae, Elvan, Houssain, Ionela, Lorenzo, Mehdi, Olga, Parwez, Rami, Samy, Shreya, Wassima en Yasmine. Veel kijkplezier! Met dank aan Erfgoedklassen van het Brussels gewest.

Geplaatst in signaaltv | Een reactie plaatsen

vrijdag 26 mei 2017

Mijn mooiste herinnering aan het schooljaar

Het is (bijna) zover!

En toch ga ik straks Sint-Guido missen …

De examens komen eraan, we beginnen al te stressen en de laatstejaars dromen van hun laatste dag op Sint Guido. We kijken allemaal vooruit naar de toekomst en met Gods hulp zullen wij onze dromen waarmaken.

Dit jaar is zo snel voorbijgegaan, zelfs sneller dan alle voorbije jaren. Ik herinner me nog 1 september, toen ik als leerling van het laatste jaar de school binnenstapte. Ik dacht toen: “Oei, nog een heel jaar, dat is zoveel!” En zie mij nu, twee weken voor de eindproefwerken schrijf ik deze post.

Ik zou willen gelijk hebben elke keer als ik “Pf, ik ga nooit school missen” zeg, maar spijtig genoeg is dat alleen maar een façade. Natuurlijk ga ik Sint-Guido missen. Natuurlijk ga ik al die jaren missen waarin ik hoopte dat de school zo snel mogelijk zou eindigen.

Natuurlijk ga ik de leerkrachten en hun toetsen en taken missen. Ik zal alles missen. Want al die jaren heb ik ongelooflijk veel geleerd, ik heb mijzelf leren kennen, ik ontwikkelde mijn eigen zelf, ik vond mijn interesses.

Natuurlijk ga ik de leerkrachten en hun toetsen en taken missen

En hoe zou ik de school niet kunnen missen, als de school mij zoveel te herinneren gaf? Sinds dag 1, toen ik nog geen woord Nederlands sprak, kreeg ik zoveel mooie herinneringen. Die zal ik nooit vergeten. Nu dit hoofdstuk van mijn leven (bijna) aan zijn einde komt, wil ik nog één keer terugbladeren over die mooie momenten.

Ik hoop dat ieder van jullie mooie momenten heeft beleefd en dat jullie voor alle proefwerken zullen slagen. Ik wens ook aan al mijn moslim-medeleerlingen veel sterkte tijdens de ramadan. Het kan moeilijk zijn, maar door in jezelf te geloven kan je heel ver geraken! Studeer nog eventjes hard en wees trots op jezelf omdat je zo ver geraakt bent.

VEEL SUCCES!

  • Andreea Navala, 6HW
Geplaatst in dagboek | Een reactie plaatsen