donderdag 10 oktober 2019

ERASMUS +

DAG 2

Op de tweede dag heeft het internationale team van Erasmus+, dat deze week in Anderlecht kampeert, een stadsspel gespeeld. We hebben om te beginnen onze mooie schoolbuurt bezocht, foto’s genomen in het Astridpark, het Erasmushuis, de muziekacademie en zoveel meer.

 

Na de stads spel zijn we pizza’s gaan eten, ze waren heerlijk! Na schooltijd zijn we nog een beetje gaan wandelen en ‘connecteren’ op de Kunstberg in het stadscentrum en gaan bowlen in de Crosly Bowling.

          

  • Hussain Momin, 6WEWI
Geplaatst in dagboek, evenement, uitstap | Reacties uitgeschakeld voor donderdag 10 oktober 2019

donderdag 11 oktober 2019

4 ASO op sportdag, enkele fotootjes…

 

Geplaatst in evenement | Reacties uitgeschakeld voor donderdag 11 oktober 2019

donderdag 10 oktober 2019

Kennismakingsdagen 1A

De leerlingen van 1A brachten begin dit schooljaar een bezoekje aan Koksijde. Daoud en Maria doen hun verhaal…

Daoued Ben Abbou 1AB

Hallo

Ik vond Koksijde heel leuk en mooi. We zijn de eerste dag naar het strand gegaan om te sporten en met een trapauto te rijden. ’s Avonds konden we een activiteit kiezen. Het eten was niet zo lekker.

De tweede dag zijn we naar het bakkerijmuseum geweest. We hebben daar brood gebakken. ’s Avonds hebben de leraren een fuif georganiseerd. Dit was buitengewoon leuk, we hebben ons goed geamuseerd!

De volgende dag hebben we de trein genomen om naar het strand te gaan. We hebben daar foto’s getrokken. Daarna zijn we naar het zwembad gegaan. Het was daar superleuk. We zijn daarna naar het hotel terug gegaan om onze valiezen op te halen. We hebben toen de bus genomen om terug naar Anderlecht te gaan.

Deze dagen waren zeer leuk en onvergetelijk.

Maria Isabelle Garcia 1AB

De eerstejaars van het Sint-Guido-Instituut zijn voor drie dagen naar Koksijde gegaan. Ze hebben leuke activiteiten gedaan.

De eerste dag: we zijn naar het strand gegaan om te lunchen. Nadien waren we dertig minuten vrij op het strand om te spelen. ’s Avonds gingen er veertig leerlingen naar de minigolf. Een paar leerlingen konden ook knutselen of dansen.

De tweede dag: we zijn brood gaan bakken voor onszelf en het was heel leuk! Daarna gingen we de duinen in om heel hoog te geraken. We moesten ook een taak maken. De fuif begon om 21 uur en eindigde een uur later.

De derde dag: we zijn met een treintje naar de zee gegaan. Daarna stapten we tot aan het zwembad en we bleven daar ongeveer twee uurtjes. Dan moesten we afscheid nemen van Koksijde.

Geplaatst in evenement | Reacties uitgeschakeld voor donderdag 10 oktober 2019

woensdag 9 oktober 2019

Van 6 tot 12 oktober ontvangen wij op Sint-Guido leerlingen en leerkrachten van Portugal, Italië, Duitsland, Litouwen en Italië op onze school.

ERASMUS+PROJECT “Play CS + MTG”

(Dat staat voor: “Collaborative Strategy with Mobile Technology Guidance”.)

Met het project –  dat samen met scholen uit Portugal, Griekenland, Italië, Duitsland en Litouwen wordt uitgevoerd – willen we verschillende doelen bereiken:

– Hoe kunnen we leerlingen met een diverse achtergrond beter integreren in onze scholen? Hoe kunnen we hen motiveren om te leren? Hoe kunnen we hen de juiste kansen bieden?

– Hoe kunnen we studenten met specifieke studieproblemen beter betrekken bij het klasgebeuren en hen beter motiveren om te leren?

– Kunnen lestechnieken als “blended learning”, “future classrooms”, “flipped classrooms”,… de leerwinst van de leerlingen verhogen en beter voorbereiden op de toekomst?

Als leerkrachten willen we onze leerlingen helpen bij hun cognitieve en persoonlijke ontwikkeling. Daarvoor willen we onze leerlingen via verschillende onderwijsstrategieën, middelen en methoden aanreiken die hen niet alleen op school, maar in hun verdere leven, kunnen helpen om zich te ontwikkelen.

Dit project draait daarom in grote mate om de leerlingen. Door te focussen op “leren samenwerken”, “probleemoplossend leren”, “ondernemingszin”, “zelfexpressie”, “internationale interactie” en “taalvaardigheid” willen we hen het nodige zelfvertrouwen en de nodige vaardigheden meegeven om te leren en leven in de 21ste eeuw.

Tegelijkertijd willen we een platform aanbieden waar leerkrachten goede voorbeelden kunnen vinden over de integratie van leerlingen met verschillende culturen in onze scholen. Een platform waar ook voorbeelden te vinden zijn van het gebruik van moderne communicatiemiddelen en nieuwe leerstrategieën die de motivatie en leerwinst van de leerlingen kunnen verhogen.

  • E. Conings
Geplaatst in evenement | Reacties uitgeschakeld voor woensdag 9 oktober 2019

dinsdag 8 oktober 2019

ERASMUS +

DAG 1

Beste leerlingen van Sint Guido

Jullie hebben waarschijnlijk al gezien dat we nieuwe leerlingen in onze school hebben? Zij komen uit andere landen van Europa: Griekenland, Duitsland, Italië, Litouwen en Portugal. En ze logeren een weekje bij ons op school.

Erasmus + is genoemd naar de geleerde humanist die in 1521 zo graag in Anderlecht heeft verbleven. De bedoeling is om andere Europese landen beter te leren kennen, te connecteren en een nieuwe manier van les volgen te presenteren.

Dit is wat wij op onze eerste dag hebben gedaan:

Maandagochtend begon het project in de D-blok op DJ. Onze leerlingen hebben een topshow gegeven voor de pas aangekomen studenten en hun leerkrachten. De directie deed ons een plezier met aanwezig te zijn.

Na een toffe ‘speeddating’ is er een lekkere lunch die onze eigen leerlingen hebben gemaakt op SAP. Het eten is heerlijk!

Vervolgens hebben wij een quiz gespeeld om elkaar beter te leren kennen. Nadien zijn wij met alle leerlingen uit het project naar de Atomium geweest. De buitenlanders vonden het prachtig om het gigantische Brusselse monument te zien.


Nadien wij allemaal naar het centrum van Brussel om lekkere wafels en Belgische frieten op te eten. We zien de Koninklijke Muntschouwburg, de Grote Markt en de Beurs. Dat is het einde van onze eerste dag.

 

  • Haron Zaanan, 6WeWi
Geplaatst in evenement, uitstap | Reacties uitgeschakeld voor dinsdag 8 oktober 2019

maandag 7 oktober 2019

Exclusief interview met leraar Godsdienst E. Van Den Berghe

KETJES MET TALENT

Soukaina vraagt aan onze leraar godsdienst E. Van Den Berghe op Sint-Guido om welke reden hij leraar is geworden en wat hem drijft om voor de klas te staan? Camera & montage: Haron.

  • Haron Zaanan – 6WEWI en Soukaina Abalhi – 6ECMT
Geplaatst in interview | Reacties uitgeschakeld voor maandag 7 oktober 2019

zondag 6 oktober 2019

Wacht niet op een goede dag, 

probeer er zelf één te maken!

  • Hussain Momin, 6WEWI
Geplaatst in poëzie | Reacties uitgeschakeld voor zondag 6 oktober 2019

vrijdag 4 oktober 2019

Spetterende sportdag

Na de Kick Fun zijn wij gaan muurklimmen.

Wij zijn dit jaar voor de sportdag naar Leuven geweest. In de bus was er een meisje jarig en wij hebben het verjaardagsliedje voor haar gezongen.  Wij beginnen met Kick Fun, waarbij wij enkele verdedigingsmethodes leren. Eerst touwtjespringen om op te warmen en daarna de kicks, punches, speed drills en muscles challenges. Je kan in deze les uitleven met boksen en trappen op de kick bag op fijne muziek. Iedereen kan op zijn eigen niveau meedoen.

En nog meer muurklimmen.

Sommige leerlingen zijn ook gaan zwemmen.

Daarna hebben wij pauze genomen om te gaan eten. Na de eetpauze zijn wij gaan fietsen (mountainbike). In het begin het was pijnlijk, maar na een tijdje viel het mee. Er waren een paar hindernissen onderweg en dat maakte de tocht moeilijker. Het was moeilijk om de bergen af te gaan. Sommigen van ons zijn afgestapt om niet te vallen als wij de bergen afgingen. Wij hebben alles samen 20 km gefietst. Het was vermoeiend maar toch een leuke activiteit.
Uiteindelijk hebben wij de bus terug naar huis genomen. Het was een leuke dag met toffe activiteiten.

– Dora Silva, 6ASO

Geplaatst in evenement, uitstap | Reacties uitgeschakeld voor vrijdag 4 oktober 2019

vrijdag 4 oktober 2019

Gedicht

Het nieuwe schooljaar begint als een nieuwe volle maan.
Is er een lichtgevende ster die hier is langsgegaan?
Een lichtgevende ster kan nieuwe kansen betekenen
Waarbij ik mijn nieuwe kansen op een wit blad kan tekenen
Voor mij is een nieuw schooljaar, een nieuw begin
En alles gaat naar mijn zin
Ik verwacht dit schooljaar zoveel van mij
Dat mijn verwachtingen zo groot zijn als de oppervlakte van die maanvallei
Ik hoop dat mijn vrienden mij zullen helpen voor dit jaar
Zo voel ik me wat klaar
Voor dit nieuwe schooljaar.

  • Samia El Hafidi – 3 EcWi
Geplaatst in poëzie | Reacties uitgeschakeld voor vrijdag 4 oktober 2019

donderdag 3 oktober 2019

DIVERSITEIT

Voor mij betekent diversiteit op school dat wij met een groep personen zijn met verschillende manieren van denken. Onze diverse culturen en persoonlijkheden spelen daarbij een grote rol.

Iedereen heeft zijn/haar religie, origine, hoe wij er uitziet enz. Er zijn brave en stoute mensen. Er is een beetje van alles en dat maakt ons ook uniek.

Onze manier van denken bepaalt wie wij zijn. Ik denk trouwens dat als er geen diversiteit zou zijn, het leven maar saai zou zijn. Stel u voor dat iedereen hetzelfde zou denken…

Mijn manier van denken is, denk ik, meestal positief. Ik hou van lachen en vermijd problemen met anderen. Ik doe graag wat ze van mij verwachten.

  • Davide Chiantia, 7 VEBB
Geplaatst in dagboek | Reacties uitgeschakeld voor donderdag 3 oktober 2019

woensdag 2 oktober 2019

DIVERSITEIT

Ik heb altijd al diversiteit meegemaakt, of het nu op mijn vorige school was, op de werkvloer, bij het sporten etc. Maar ik heb nog nooit diversiteit zoals hier op Sint-Guido ervaren.

Ik heb altijd behoord tot de groep van de meerderheid. Dat komt door mijn huidskleur en religie. Maar sinds ik op het Sint-Guido-Instituut ben, zie ik hoeveel groter diversiteit kan zijn.

Voor zolang ik het mij kan herinneren, behoorde ik altijd tot de meerderheidsgroep. Maar vanaf het moment dat ik voet zette op Sint-Guido is alles veranderd. Voor het eerst behoor ik tot de minderheidsgroep. Ik zie veel meer mensen van Afrikaanse en Arabische afkomst. Dat merk ik eerst omdat het een fysiek kenmerk is.

Vervolgens merkt ik ook dat religie verschillend is bij veel mensen op school. Dat merk je niet misschien meteen, met uitzondering van bepaalde zaken zoals een hoofddoek.

Diversiteit is voor mij een grote rijkdom; zoveel culturen, huidskleuren, religies zorgen ervoor dat de persoonlijkheid van iedereen beter kan gevat worden. Mensen kunnen dezelfde huidskleur of religie hebben, maar nooit dezelfde persoonlijkheid. Daardoor ga je ook mensen niet direct kunnen oordelen en moet je ze leren kennen om te weten wat voor een persoon hij of zij is.

Met zoveel diversiteit kan ik ook werken op mijzelf en een betere persoon worden door me aan anderen te interesseren. Dankzij het feit dat ik mij nu dus in de minderheidsgroep zet, voel ik er mij niet buitengesloten. Vooral nu niet meer. Op de eerste schooldag vroeg ik mij al af hoe het jaar ging aflopen. Voor heel eventjes kon ik voelen wat de mensen vroeger voelden als zij in de minderheidsgroep waren en ik in de meerderheidsgroep.

Met dit jaar hoop ik veel nieuwe mensen en culturen te leren kennen en ook minder snel over personen te oordelen op basis van hoe ze er uitzien.

  • Alexandre Van Houtte – 7INVA
Geplaatst in dagboek | Reacties uitgeschakeld voor woensdag 2 oktober 2019

woensdag 2 oktober 2019

4 Toerisme krijgt in openlucht les in Sint-Pieters-Leeuw

Eerst gingen we naar een weide waar vier prachtige Brabantse trekpaarden op staan.

Een paar minuten later komt Hubert (Avaux) ons gidsen. Hij is de lesgever van dienst. Ik vind dat hij het zeer goed gedaan heeft. Dit is hem:

Hubert heeft een mandje meegebracht met wortels. Die  mogen wij aan de paarden geven!

 

Meneer Avaux vertelt ons ook dat de paarden vroeger geblokstaart werden. Dat betekent dat men hun staarten afknipte tot er alleen nog maar een knotje overbleef. De mensen deden dat omdat de paarden de bevelen  via de mond krijgen en een staart in de weg hangt.  Momenteel mag dat niet meer gedaan worden , zoals je op deze foto ziet. Hun veulens hebben nog een lange staart. Hij had ook een boek “het studboek”, daar staan alle geboortes van alle veulens in.       

De paarden maken sinds vorig jaar deel uit van het immaterieel erfgoed van UNESCO. Er leven nog 6000 Belgische trekpaarden. Ik vond het heel interessant om meer te weten te komen over deze paarden, ik zie ze tenslotte elk jaar tijdens de Paasprocessie in mijn dorp Lembeek (Solina).

                             

Hubert vertelde ons alles wat we moesten weten over deze interessante paarden. Op deze foto zien jullie een twee merries met elk een veulen.

                

Daarna zijn we naar het domein Coloma gegaan. 

We bezoeken daarna de toeristische dienst. De mevrouw van de toeristische dienst sprak over het park en de bezoekers. Ze vertelt ons ook dat  het kasteel nu een cultureel centrum is. 

Daarna zijn we in de rozentuin gegaan om met onze bundel te werken. Het begon te regenen dus heb ik mijn KW uit mijn boekentas halen. Anders was ik helemaal nat. (Qassem)

In de internationale rozentuin vinden we verschillende symbolen die deze landen typeren. Voor elk land stond een kunstwerk. Wanneer je dit kunstwerk ziet, denk je meteen aan dit land.  

Zo tref je er  voor Denemarken het Vikinggraf aan, voor Canada het rastervormig stratenpatroon en voor Frankrijk wijnvaten en wijnranken.

Hieronder zien jullie Ilias en Qassem in “China.”

 

Dit is het symbool van China omdat ze bekend zijn voor hun horoscoop en ook voor hun Chinese muur.

 

Na de Chinese en Japanse tuin zijn we naar huis gegaan. Ik vond de uitstap oprecht heel leuk , alleen het weer had wat beter mogen zijn. Teksten gebaseerd op de verslagen van Solina, Illias, Amando, Qassem, Benedicte van 4T.

Geplaatst in uitstap | Reacties uitgeschakeld voor woensdag 2 oktober 2019

dinsdag 1 oktober 2019

DIVERSITEIT

Ik heb iemand van onze Sint-Guido-school geïnterviewd, maar hij/zij wil graag anoniem blijven. Dat komt omdat hij/zij verlegen is. Ik heb hem/haar gevraagd hoe die persoon zich voelt ten opzichte van zijn/haar klasgenoten. En dit is het antwoord.

“De manier waarop ik mij kleed, mij gedraag en vooral dat ik aangetrokken word door hetzelfde geslacht, dat kan voor bepaalde mensen choquerend of op zijn minst ongewoon zijn. Maar ik ben wie ik ben. Ik vind niet dat ik moet veranderen omwille van iemand anders.”

Hoe komt het dat jij je anders voelt?

“Ik voel mij niet anders. Het zijn eerder de anderen die dat gevoel hebben ten opzichte van mij.”

Voel je je soms bedreigd?

“Ik voel mij op onze school helemaal niet bedreigd, mijn vrienden accepteren mij zoals ik ben. Ik weet wel dat er personen in mijn situatie zijn die hierover anders denken. Zij voelen zich soms gediscrimineerd en onveilig op straat. Gelukkig heb ik dat niet.”

Wat bedoel je met: je anders kleden en gedragen?

“Hiermee bedoel ik dat ik mij volgens mijn overtuiging anders gedraag en kleed dan sommige anderen vinden dat het moeten zijn.”

Hoe wist je dat je je zo voelde ten opzichte van hetzelfde geslacht?

“Ik voelde mij anders, ik voelde iets wat ik niet voelde tegenover het andere geslacht. Wanneer ik vrienden van mij zag, wist ik dat ik aangetrokken was door hen en ik wilde altijd het beste voor hen.”

Had jij het in het begin moeilijk?

“Het was in het begin moeilijk voor mijn ouders. Maar ik kon het niet langer verbergen, zij moesten het weten. Ik was mezelf niet en dat vernietigde mij vanbinnen. Mijn ouders hebben het nieuws geaccepteerd en zij zien nu dat ik gelukkiger ben. Dus zijn zij dat automatisch ook.”

– Joyce Van Overstraeten – 7INVA

Geplaatst in dagboek | Reacties uitgeschakeld voor dinsdag 1 oktober 2019

maandag 30 september 2019

DIVERSITEIT

Ik heb een vriend geïnterviewd. Hij zit al twee jaar op onze school, heeft Colombiaanse roots en woont sinds zes jaar in België.

Is er diversiteit op onze school?

Tijdens de pauzes zie je duidelijk dat er groepjes gemaakt worden, bij voorbeeld volgens afkomst of cultuur.

Wat vind je daarvan?

Door steeds met je eigen groepje om te gaan, leer je niet over andere culturen. Dat is nochtans erg belangrijk omdat wij in een land leven waar veel groepen en culturen samenleven.

Heb je diversiteit al eens zelf ervaren?

Op de tweede dag van school kwam een meisje naar me toe en vertelde me dat ze zeker was dat ik uit Latijns-Amerika kwam. Ik vroeg haar hoe ze dat wist? Zij had het over mijn huidskleur en mijn gezicht.

  • Andres Gutierrez, 7INV
Geplaatst in dagboek | Reacties uitgeschakeld voor maandag 30 september 2019

zondag 29 september 2019

DIVERSITEIT

Mag ik mij even voorstellen? Ik ben Aäron-Jan en zit in 7VEB. Ik zit nog geen maand op Sint-Guido. Maar ik weet al vanaf de eerste dag dat deze middelbare school in het hart van Anderlecht, een school is waar diversiteit hoog in het vaandel wordt gedragen. En dat is mooi.

Als ik aan diversiteit op onze school denk, zie ik de vele culturen die op onze school een rol spelen. Er zijn vele, verschillende origines : Afrikanen, Marokkanen, Belgen, Italianen, Portugezen, Turken, Pakistanen enzovoort. Er zijn verschillende leeftijden van het 1ste jaren tot het 7de jaar.

Je hebt Nederlandstaligen, Franstaligen en nog anderstaligen. Er zijn verschillende geloofsovertuigingen, er zijn ook niet-gelovigen. Grote mensen en kleine mensen, dikke en dunne mensen. Iedereen is anders maar iedereen op school moet gerespecteerd worden in hoe hij is en wat hij doet. Een school is een eigenlijk een mooi voorbeeld van diversiteit.

De kunst is om grote verschillen in een gemeenschap kleiner te maken. Het is volgens mij de opdracht van iedereen op school om daartoe bij te dragen.

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Wij moeten leren van mekaar en leren begrip op te brengen voor mekaar. Het is niet eenvoudig om dat in enkele maanden klaar te krijgen. Maar een beetje goede wil van iedereen helpt om dit klaar te spelen. En als we het eind enig resultaat zullen zien, kunnen wij merken dat het de moeite loont.

We weten dan waarom Christopher veganist is en waarom Rachida een sluier draagt. We beseffen dat Pieter zonder zijn krukken moeilijk de trappen opgaat en waarom Pjotr vreemde klanken uitstoot als hij zich wil uitdrukken in onze taal.

Al die verschillen kunnen een verrijking vormen van ons leven en ertoe bijdragen dat wat op onze school op kleine schaal beleefd wordt in de maatschappij wordt uitvergroot. Dan wordt een kleine vlok een sneeuwbal, en alsmaar groter, totdat het besef groeit dat diversiteit niet meer weg te denken is in een wereld waarin de grenzen steeds meer vervagen.

  • Aäron-Jan Wauters – 7VEB
Geplaatst in dagboek | Reacties uitgeschakeld voor zondag 29 september 2019

zondag 29 september 2019

Winnaars zijn niet zij …

die nooit een fout maken,

maar die nooit opgeven!

  • Hussain Momin, 6WEWI
Geplaatst in poëzie | Reacties uitgeschakeld voor zondag 29 september 2019

vrijdag 27 september 2019

Schrijf je droom waar

Beste Signaallezers

Wij weten allemaal al heel lang dat dromen bedrog zijn.

Als wat in onze dromen echt zou gebeuren, zou ons leven niet meer mogelijk zijn. Door te dromen verwerken we wel de voorbije gebeurtenissen. Mensen die niet dromen of slecht slapen, kunnen geestelijke problemen krijgen. Ga dus op tijd naar bed of  hou rekening met het aantal uren nachtrust dat je nodig hebt om de dag goed door te komen.

Nu nodig ik jullie uit om van een droom die met school te maken heeft, een tekst(je) te maken. Is dat moeilijk? Niet als u na een droom even enkele woorden over de droom opschrijft, zodat u hem niet vergeet. Hierna slapen we wel gewoon verder, zelfs als we dan niet meer dromen.

We kwetsen niemand en we hoeven ook geen namen te noemen, dat zijn de spelregels.

Hier is mijn droom.

Het is al nacht. Ik zie een grote vrachtwagen, hij staat stil voor een bakstenen schoolgebouw. Op deze open vrachtwagen staat  een muur, die vreemd genoeg in stukken op de grond valt. Vanuit de school komen mannen of grote jongens toegelopen om op te ruimen of om te werken. Ik zie in het licht van de straatlamp hoe ze een soort van elektrische lading over zich heen krijgen, maar het lijkt hen niet te deren. Ik ben daar met mevrouw Y, een lerares van onze school, en met enkele leerlingen van de okan-afdeling, waaronder een Afghaanse jongen. We vertrouwen het niet. Zie mij met het groepje weglopen naar een bos …

Er zijn verschillende soorten dromen. In ‘historische’ dromen zitten dingen die echt gebeurd zijn en komen mensen voor die we kennen of gekend hebben. Andere dromen gaan helemaal niet terug op bekende personen of gebeurtenissen. Nog andere dromen vermengen echte met onechte feiten en mensen. Mijn droom bevindt zich in deze groep.

Lezeressen en lezers, kunnen jullie ook eens een droom posten? Hij moet niet lang zijn en het kan best zijn dat hij onvolledig is of niet klopt, maar dat is niet erg. Dan is een droom niet langer bedrog, maar een beetje literatuur.

Wordt hopelijk door jullie vervolgd?

  • Veel groeten van meneer BV of Verbruggen
Geplaatst in dagboek | Reacties uitgeschakeld voor vrijdag 27 september 2019

woensdag 25 september 2019

Street Art achterna

Op Monumentenmaandag maken 3 en 4 Toerisme een wandeling in Brussel. Thema van deze wandeling was  “Street Art”.

Het eerste Street Art-kunstwerk was een kunstwerk van de wereldberoemde graffitikunstenaar LATLAS, die zijn naam op een originele manier op de gevel van een gebouw heeft gezet. 

Nadien staan we in de Zeehondstraat. De naam van de straat komt van een skelet van een zeehond dat men hier ooit heeft gevonden. De grafittikunstenaar OAKOAK  tekende hier  zijn eigen versie van een zeehond.

 

Op deze foto zie je een gevel waarop Greta Thunberg is geschilderd.

 

Greta Thunberg is de 17-jarige klimaatactiviste die met een zeilboot van Zweden tot Amerika is gereisd om hier haar klimaat bedenkingen te laten horen. Ook haar kritiek op president Donald Trump liet ze duidelijk horen. Dit kunstwerk werd ook in een doodlopende straat gemaakt als teken dat als we niet beginnen met meer aan het klimaat te denken, we belanden in een doodlopend straatje.  (Amando)

 

Dan komen we bij Bozko, ontegensprekelijk mijn favoriete muurschildering.Bozko heeft in mijn ogen een echt verhaal en daarom vind ik hem zo speciaal. Bozko heeft een heel triestige figuur afgebeeld, maar waarom? Hij had vroeger geen toekomst, kende armoede, geen kans op succes door de omstandigheden in zijn thuisland Bulgarije. Maar ook omdat Brussel eigenlijk niet zo’n mooie, propere stad is. Toch zit er hoop in deze muurschildering. Zo staan de knoppen van de bloemen voor een mooiere toekomst. (Solina)

 

‘Héros du quotidien’ door Jaune

 Jaune maakte dit kunstwerk nadat hij een werkstraf kreeg voor het illegaal grifitti spuiten op muren. Hierbij kreeg hij respect voor de gemeente-arbeiders en na zijn taakstraf heeft hij dan met toestemming van de gemeente een kunstwerk gemaakt om zijn respect te betuigen voor de arbeider van net Brussel.

Aan het kanaal is

BONOM

heel actief geweest. Nadat hij viel en zijn voet brak, moest hij zijn identiteit wel prijsgeven.

We weten over hem dat hij een dansstudio heeft en zijn graffiti werken thuis eerst grondig voorbereid. Hij houdt ervan om seksuele en controversiële onderwerpen op muren aan te brengen.

Op deze foto zie je een klein mannetje die Invader heet.  Hij heeft zijn eigen website die https://www.space-invaders.com heet. De bedoeling van deze artiest is om de hele wereld te veroveren met zijn kunstwerkjes. De kunstwerkjes doen denken aan de bekende spel “Pac-Man”. 

Volgend kunstwerk is hier aangebracht nadat de homoseksuele Issam vermoord werd omdat hij homo was. Heel België was aangedaan door dit gebeuren. Persoonlijk vind ik, (Amando) dit gebeuren zeer tragisch. Ik vind het niet kunnen dat mensen beoordeeld worden vanwege hun geaardheid, geslacht of  huidskleur.

Op het einde van de wandeling gingen we nog eventjes naar de Sint-Goriks hallen, waar aan de buitenzijde van het gebouw, onder de luifel, de foto’s van de laureaten van de  Brusselse fotowedstrijd werden tentoongesteld.

Axel die met deze foto een prijs won, was trots om de foto die hij nam en waarmee hij een prijs won hier te kunnen bewonderen in het groot. Axel is blij dat zijn foto in de kijker wordt gezet, het is een eer voor hem en ook voor onze school. 

Want ook de foto die de eerste prijs won, was van een leerling van Sint-Guido, Hamide Bajhram.

 

“Ik heb  heel veel genoten van deze uitstap en heb heel veel bijgeleerd. Ik hoop om zo’n gidsbeurt zelf nog eens mee te maken en ook om zelf te geven.

  • Uit het verslag van Amando, Axel, Solina, Qassem, Ismail  van  4T 
Geplaatst in uitstap | Reacties uitgeschakeld voor woensdag 25 september 2019

woensdag 25 september 2019

Ocean Plastic Lab

Op donderdag 18 september zijn wij, de leerlingen van 5 & 6 wewi & GWW, naar de tentoonstelling over plastic geweest: Ocean Plastic Lab.

De tentoonstelling bestaat uit vier containers. Daarin wordt een stand van zaken gegeven over het onderzoek naar de vervuiling van de wereldzeeën.

De mensen die daar werken, tonen ons hoe de wetenschap het probleem van plasticafval in de oceanen beter helpt te begrijpen en te bestrijden.

Via een interactieve opstelling konden wij echt deelnemen aan de dialoog rond de plastic-vervuiling in zee. Zo wordt bijvoorbeeld getoond hoe gebruikt plastic via recycling een tweede leven kan krijgen.

  • Meriem Zaim 6Wewi
Geplaatst in uitstap | Reacties uitgeschakeld voor woensdag 25 september 2019

zondag 22 september 2019

Je weet nooit wat je kunt

tot je het probeert!

Afbeeldingsresultaat voor durven

  • Hussain Momin, 6 WEWI
Geplaatst in poëzie | Reacties uitgeschakeld voor zondag 22 september 2019

dinsdag 17 september 2019

OKAN bezoekt de jaarmarkt

De leerlingen van OKAN 1 en 6 maken kennis met de jaarmarkt van Anderlecht. Die vindt traditioneel plaats op de naamdag van Sint-Guido, maar bij zo’n jaarmarkt komt heel veel kijken.

De leerlingen zijn vooral onder de indruk van de impressionante paarden en runderen. Ze weten nu dus ook wie de patroonheilige van onze school is en waarom hij zo belangrijk is. Okan kijkt alvast uit naar de volgende editie.

Lisa, Raluca en Melissa van okan 6 keuren de kampioenen van de ‘Vetten Os’

Adam en Amir Khan van Okan 1 vinden de Brabantse trekpaarden geweldig

Dit is okan 6

  • Florian Ghekiere
Geplaatst in fotoboek | Reacties uitgeschakeld voor dinsdag 17 september 2019

maandag 16 september 2019

Een kijkje naar de sterren van Sint-Guido

Hallo, allemaal! Ik ben Haron Zaanan en ik zit in het zesde jaar Wetenschappen-Wiskunde. Mag ik jullie meenemen voor een inkijkje in mijn klas?

Maandag 09/09 : Maandag is de eerste dag van de week. Saai, zal je denken, maar voor mijn klas en mezelf is het een plezante dag, een ‘easy day’, want wij hebben geen ‘zware’ vakken. We zijn in de namiddag voor het eerst op eigen houtje naar de VS gegaan voor 2 lesuren intensieve LO.

Dinsdag 10/09: Vandaag hebben we de verjaardag van Momin, een leerling uit onze klas, gevierd. Momin had een heerlijke fruittaart mee. Dat was echt het leukste moment van de dag!

Woensdag 11/09: Ik zal nooit vergeten hoe de leerlingen uit mijn klas geblokkeerd zijn geraakt op de nieuwe speelplaats van SAP! Onze leerkracht dacht dat wij tijdens het vijfde lesuur pauze hadden. We zijn dan maar naar de nieuwe speelplaats geweest, maar lieten de deur achter ons dichtslaan en geraakten zo opgesloten. Goddank is mevrouw Nancy ons komen redden en zo zijn we toch terug in de klas geraakt.

Donderdag 12/09: Op donderdag zijn wij full-time wetenschappers. Wij hebben die dag namelijk alleen wetenschapsvakken. Ik was echt doodop na drie lesuren wiskunde na elkaar!

Vrijdag 13/09: Vrijdag de dertiende. Voor ons was het meer ongeluk dan geluk omdat we de hele dag toetsen hadden. We hebben het toch gezellig gemaakt tijdens Nederlands. En eens goed lachen in de klas met de leerkracht is de perfecte manier om het weekend te starten.

Dit was een inkijkje op een volledige week in mijn klasje. Maar we komen snel terug met een update! See you soon…

Vandaag kwam oud-leerlinge Philomena even dag zeggen in onze klas. Ze begint volgende week Criminologie aan de VUB. Veel succes, Philo!

  • Haron Zaanan, 6 WEWI
Geplaatst in dagboek | Reacties uitgeschakeld voor maandag 16 september 2019

woensdag 11 september 2019

Monumentendagen: leerlingen gelauwerd in Sint-Gorikshallen

Ga tijdens de Open Monumentendagen volgend weekend zeker eens kijken naar de foto’s van onze leerlingen. Ze hangen in het zenuwcentrum van de Monumentendagen, aan de Sint-Gorikshallen in het centrum van Brussel.

Dit weekend zijn de Monumentendagen in het Brussels Hoofdstedelijk gewest gewijd aan “Een plaats voor kunst”. Het volledig programma is terug te vinden in een brochure van de Open Monumentendagen. In die brochure staat op de bladzijden 56 tot 58 het Internationaal Fotografisch experiment met Monumenten vermeld.

We vinden er onder meer de foto terug waarmee ‘onze’ Hamide Bajram, oud-leerling van 6C&M, de eerste prijs won. De tentoonstelling met foto’s van de laureaten van de wedstrijd vindt plaats onder de luifel van de Sint-Gorikshallen op het Sint-Goriksplein. Ga zeker eens een kijkje nemen. De foto’s worden er nog tot 31 oktober tentoongesteld.

foto Hamide Bajram                     foto Axel Rahman

Geplaatst in evenement, fotoboek | Reacties uitgeschakeld voor woensdag 11 september 2019

maandag 9 september 2019

Mijn eerste schoolweek …

van mijn laatste schooljaar

Dit is de eerste week van een nieuw schooljaar. Het betekent een nieuwe start op het Sint-Guido-Instituut. Maar voor mij (hopelijk) ook de laatste keer.

Mag ik alvast alle nieuwe leerlingen verwelkomen. Hopelijk vinden jullie onze school ook tof! Dit is mijn klasje:

Als leerling in 6-ASO vind ik het zelfs jammer dat het ineens zo snel gaat. Wij zijn vandaag eigenlijk al aan de tweede schoolweek begonnen. Eigenlijk wil ik dat dit jaar het beste wordt van mijn hele ‘secundaire’ parcours. Ik wil er zelf zeker een leuk jaar van maken, waar ik de beste herinneringen zal kunnen meenemen. Hopelijk wordt 2019-’20 ook voor jullie één van de beste schooljaren. Dat is wat ik jullie toewens.

Veel succes nog aan iedereen!

  • Soukaina, 6-ASO
Geplaatst in dagboek, evenement | Reacties uitgeschakeld voor maandag 9 september 2019

dinsdag 28 mei 2019

Wetenschappers op de fiets en op kamp

Vandaag trekken wij van 5 en 6 wetenschappen wiskunde met de fiets naar Leuven. Vanuit de school gaat het heel vrolijk met onze leuke outfits naar een kamp. De leerkrachten mevrouw Conings en mevrouw Maerten fietsen met plezier mee.

Na 42 kilometer en meer dan 5 uur rijden, komen wij (nat) aan. Het is niet gemakkelijk, maar we doen allemaal ons best. In Leuven bezoeken ze een school gaan bezoeken. we werden feestelijk ontvangen.

Na een welverdiende douche beginnen we aan de workshops om tandpasta en lippenzalf te maken, te naaien en eigen fruitsappen te maken. Na de workshops beginnen wij aan het opbouwen van de tenten op de speelplaats van de school, zoals echte kampers.

Later zien we nog twee special guests aankomen: meneer Vanmontfort en meneer Nys. Ze komen allebei eens zien hoe hun leerlingen omgaan in deze omstandigheden. ’s Avonds vertrekken we op wandeling in het stad Leuven. Dat vinden we super tof. We mochten fastfood eten, eindelijk!

Terug op de kamp spelen we nog allemaal gezelschapsspelletjes rond een vuurtje. En enkele uren later waren we allemaal aan het slapen, in de tent…

De volgende dag keren we terug naar Brussel, maar deze keer wel met de trein. Het was echt niet meer te doen met de fiets.

 

  • Haron Zaanan uit 5 WEWI
Geplaatst in evenement, uitstap | Reacties uitgeschakeld voor dinsdag 28 mei 2019