All for Joomla All for Webmasters

maandag 16 november 2020

November 15, 2020

Samia El Hafidi (4 ECWIS) praat met redacteur ‘Het Laatste Nieuws’

Jongeren maken digital stories over lockdown. Vlnr: Samia Len Hafide (15), Sarkis Hakobyan (15) en Ine Manassee (16).Jongeren maken digital stories over lockdown. Vlnr: Samia Len Hafide (15), Sarkis Hakobyan (15) en Ine Manassee (16). © Marc Baert

Toonmoment licht belang ‘digital storytelling’ voor jongeren toe: “Het verkleint drempel om te spreken over je gevoelens”

ANDERLECHTMaks vzw lanceerde een nieuwe methode bij jongeren die bij hen monitor worden: ‘digital storytelling’. Hiermee zouden jongeren hun empathische vaardigheden kunnen aanscherpen. Minister Benjamin Dalle was onder de indruk, en nam zondag deel aan een virtueel toonmoment. 13 filmpjes gemaakt door jongeren werden getoond, en het nut en belang van digital storytelling werd uit de doeken gedaan. “Voor sommigen is zo de drempel echt minder groot om over hun emoties te spreken.”

Bij Maks vzw brachten ze een nieuwe methodiek aan bij jongeren die een cursus tot monitor volgen: Digital storytelling. Het is een manier om je emoties te uiten en hoe je je voelt te kunnen overbrengen naar de buitenwereld. Hoe groot die wereld is, bepaal je zelf. Wil je je gevoel of mening delen met de wereld, doe maar. Wil je het enkel delen met je klasgenoten? Dan is dat even goed.

Het digitaal vertellen trok de aandacht van minister Benjamin Dalle in het actieplan Generatie Veerkracht. “Jongeren worden extra hard getroffen door de coronamaatregelen. Heel wat jongeren hebben het bijzonder moeilijk nu veel even niet meer kan. Het is heel belangrijk dat we luisteren naar hun stem en verhalen. We praten te veel over jongeren, en te weinig met jongeren. Dit initiatief is dan ook van bijzonder groot belang”, aldus Benjamin Dalle die ook zelf een filmpje maakte over hoe hij de lockdown beleefde. Want dat was de opdracht in dit geval. De jongeren moesten zelf een filmpje maken met wat de lockdown voor hen bracht in de positieve of negatieve zin. In totaal bundelden ze wel 50 filmpjes. Op het toonmoment gaven ze er zondag 3 mee.

Meer ruzies

Een leerrijke opdracht vonden ook Ine (16), Samia (15) en Sarkis (15). Sarkis deelde zijn vaststelling dat door de lockdown familieruzies ontstaan over futiliteiten. “Zaken die de ruzie echt niet waard zijn, maar gewoon ontstaan omdat we te weinig om handen hebben en niet buiten kunnen om te doen wat we willen. Daardoor ontstaan irritaties over de banaalste zaken.” Samia ontdekte net een nieuwe passie als lezen en wou met haar filmpje graag andere jongeren inspireren om zelf op zoek te gaan naar hun talent of interesse.

Digital Story Telling is slechts een van de zaken die ze later als monitor bij Maks willen doorgeven. “Ik wil ook heel graag mensen leren coderen. Met Scratch, een programma dat we bij Maks leerden kennen is daar ideaal voor. Dat coderen niets voor meisjes is, is bij deze ontkracht!”, lacht Samia. Ine wil de kinderend dan weer digitaal creatief laten zijn door ruimten in te richten. “Binnenhuisarchitect spelen en leren inrichten via het programma Marvel of er leuke en leerrijke quizzen in elkaar steken. Daar kijk ik naar uit.”

Het digital storytelling willen ze trouwens doortrekken naar de klas. “Ik denk dat het voor sommige klasgenoten gemakkelijker is als ze wat over hun gevoelens moeten vertellen om het thuis op te nemen en vervolgens te laten zien. De drempel om dat in het echt voor de klas te moeten doen is soms te hoog.”

Posted in: evenement

vrijdag 13 november 2020

November 13, 2020

Monster

Op de foto zie je mij en mijn nicht. Ik ben degene met gesloten ogen en mijn nicht houdt mij vast.  Het is heel donker.

Als ik zelf naar deze foto kijk, denk ik aan nachtmerries. Deze pose is eigenlijk een danspas in een choreografie. Bij die danspas worden deze woorden gezegd: “Ik ben een klein monster.”

Ik heb samen met mijn nicht gedanst op een lied dat “Monster” heet. In de choreografie zijn er verschillende momenten waar ik controle heb over haar en zij controle over mij. (link naar dansvideo: https://www.youtube.com/watch?v=-hTJCHeDN6Q)

Je kan naar deze foto op verschillende manieren kijken. Misschien denk je wel dat mijn nicht mij heeft vermoord, dat ik in slaap ben en dat zij mijn nachtmerrie is. Of dat we eigenlijk dezelfde persoon zijn? Er zijn zoveel mogelijkheden.

  • Aachal Shrestha, 6WEWI
Posted in: dagboek

woensdag 28 oktober 2020

November 10, 2020

Sint-Guido-delegatie naar covid-afdeling UZ-Brussel

SGI   5 CM/6CM
Taak  SGI in het nieuws naar aanleiding van het bezoek aan de covid-afdeling  van het UZ -Brussel

zie ook reportage: https://www.facebook.com/watch/?v=367102337868357

of

https://www.bruzz.be/videoreeks/donderdag-29-oktober-2020/video-leerlingen-sint-guido-bezoeken-covid-afdeling-uz-het

 

29/10/2020 – 13:00

Leerlingen van het Sint-Guido-Instituut bezoeken  covid-afdeling van het

UZ-Brussel

Diana BALAN

op woensdag 28 oktober ontvangt het UZ Brussel om 14.35 uur vijf studenten van Sint-Guido-Instituut Anderlecht om kennis te maken met de covid-19 realiteit. Na afloop van hun bezoek zullen de leerlingen aan de hand van beeldmateriaal hun getuigenis overbrengen via sociale media.

Zo wensen zij hun leeftijdsgenoten permanent te zeggen dat het respect voor de basisregels essentieel is in de strijd tegen het coronavirus. Handhygiëne, mondmaskerdracht en het bewaren van afstand staan daarbij centraal.

Interview met Diana Balan uit 5CM

 

Vind je dit een geslaagde/noodzakelijke actie om de ernst van de epidemie onder de aandacht te brengen bij jullie leeftijdsgenoten?

‘Ik vind dat dit  absoluut niet gaat helpen om de leerlingen te overtuigen. In plaats daarvan kunnen wij foto’s en video’s tonen van de COVID-patiënten.’

 

Ga jij bij het zien van deze reportage en bij het lezen van de krantenartikelen de ernst van de situatie nog meer beseffen en nog meer je best doen om het virus bij het nekvel te nemen?
‘Ik, persoonlijk wist al dat de situatie erg was en als ik deze reportage zie, gaat mijn mening niet echt veranderen.’

Geef enkele concrete voorbeelden van hoe je dit gaat aanpakken (wat je niet meer ga doen, wat juist wel)
‘Ik zal proberen om meer mijn masker goed op te zetten en afstand te bewaren. De rest doe ik al goed.’

Hoe ga je na het zien van deze reportage hierover communiceren met leeftijdsgenoten?
‘Ik zal hun zeggen dat het erg is en we moeten allemaal iets doen om het virus te stoppen’, zegt Diana Balan uit 5 CM.

Posted in: evenement

dinsdag 27 oktober 2020

October 29, 2020

Tweede graad toerisme in De Panne op kustexcursie

Op uitstap naar de kust in deze corona tijden, mag dat wel?

Ja, gelukkig wel, vermits het in de 2de graad toerisme gaat over een uitstap die in het leerplan toerisme vermeld staat als  een “verplichte uitstap”.

Met de gratis treinreis, iedereen beschikte over een  Hello Belgium pass, bereiken we om 11u30 vanuit Brussel, na een bijna drie uur durende rit, eindelijk de kustplaats De Panne.

Imane Ananouch vertelt er ons het volgde over: Wij, leerlingen van 4T en 3T hebben een uitstap gedaan in de Panne op 23/10/2020. We moesten daar eigenlijk elk om beurt gidsen. Gelukkig was het  die dag heel goed weer en om de kustplaats De Panne leren kennen. Het was een toffe dag, vind ik.

Het uitzicht vanop de Kyck Hill is prachtig!

Dit ben ik, Imane Ananouch. Ik moest hier vertellen over de Dumontwijk en ook over de Kykhill duin. Het was moeilijk om te spreken met het masker, omdat je daar luider moet spreken dan normaal en dat eerlijk gezegd was het bij iedereen een probleem, denk ik. Voor de rest was alles goed vond ik.

Iedereen volgde mee, het was een  leuke groep om voor te gidsen.

Angela: Op deze foto kan je mij zien voor de Nano-Nanine villa. Het is een villa uit 1936. Het is een modernistisch hoekcomplex. Het heeft 2 garages. Soberheid, ronde afgevormde vormen zijn kenmerken van deze villa. Ik denk dat ik goed heb gegidst. 

Behar vertelde ons dat in deze mooie villa in cottagestijl, koppelvilla Zonneweelde en La Roche, de strategie werd uitgezet om de IJzervlakte gecontroleerd onder water te zetten in het begin van de eerste wereldoorlog.

Adama vertelde ons het volgende: Hier zien we een foto van mij waar ik aan het gidsen ben. Ik heb over de Villa Doudou gesproken.  In 1995 wordt het gebouw beschermd als monument. Het is een mooie villa in de typische cottage stijl. Ik vond het zelf heel interessant toen ik de informatie had gevonden.

Hier op de Leopold I Esplanade sprak Mohsine over de eerste koning van België die hier afgebeeld staat. Het was hier dat hij voor de eerste keer voet aan land zette in België.

Uit het verslag van Lennert:  De kust excursie naar de Panne was heel erg leuk wat we er gedaan hebben zal ik je nu vertellen. Voor het vak toerisme/CT moesten we een opdracht doen: gidsen! Ik keek er eerst niet naar uit maar achteraf gezien was het toch nog een leuke dag geworden.

Wat hebben we er gedaan?                                                                           

We hebben dus eigenlijk de rol van gids op ons moeten nemen. Eerst leek dat mij niet zo leuk want ik had heel veel stress maar toen ik eenmaal bezig was viel het toch nog mee. We hebben er gegeten maar door het corona-virus waren er nergens eetgelegenheden open We hebben ons lunchpakket opgegeten op het strand.

De Sahara

Je zal wel denken “de Sahara in de Panne dat kan toch niet” maar toch moet je het geloven. Het is niet de echte Sahara maar zo wordt het natuurgebied genoemd. Hier is een foto van het stukje Sahara waar wij anderhalf uur  hebben in gewandeld. De Sahara in de Panne ligt in de Westhoek in de Panne:

Ik raad het zeker aan om ook eens naar de Panne te gaan want niet alleen kan je er genieten van het breedste strand in België maar ook van de prachtige monumenten en cultuurelementen en natuurlijk van De Westhoek, het oudste natuurreservaat van België, aldus Lennert.

Posted in: evenement

maandag 26 oktober 2020

October 27, 2020

Over corona en godsdiensten

In okan 1 zitten een 9-tal jongens en meisjes uit Pakistan, Marokko, Roemenië en Kameroen. Zij zullen binnen enkele maanden naar de gewone klas doorstromen. Nu al volgen ze soms les in een andere klas.

Wat vinden zij van de coronatijd? Zijn er voordelen en nadelen? Hier volgen hun uitspraken, een beetje verbeterd door de leraar van dat lesuur.

Friedrich, die ook een broer in deze klas heeft, meent dat de coronatijd toch goed is, want dan zijn we meer thuis.

Altijd een mondmasker dragen, is moeilijk.

Jaspreet zegt : ” We hebben te veel vakantie en we hebben te weinig geleerd.”

Oude mensen kunnen met een mondmaker niet goed ademen.

Arme mensen dragen te lang hetzelfde mondmasker.

Areeba zegt : “De coronatijd is slechter dan de oude tijd.”

In Marokko en Pakistan zijn er ook  veel coronazieken en arme mensen. Ze hebben geen geld om een masker te kopen.

Badredine beweert : “Je kan niet meer reizen, je moet vaak binnen blijven.”

Asmae kent een oude buurvrouw, ze is helaas aan corona gestorven. Asmae en enkele leden van haar familie werden  positief getest. Asmae zelf  werd helemaal niet ziek van en voelde er niets van.

Wat vinden jullie van deze uitspraken, beste lezers? Ik zal de volgende keer nog meer leerlingen van okan voorstellen.

  • Groeten van meneer BV Verbruggen
Posted in: evenement

dinsdag 20 oktober 2020

October 20, 2020

Buurtambassadeurs 2020

over de Tienerschool

Posted in: signaaltv

maandag 19 oktober 2020

October 19, 2020

SCHOOL

School…

Wat een school.

Extra vakken voor de lol.

Wiskunde, taal, geschiedenis en LO,

maar ik lees liever een strip van Nero.

Als het belt, doe ik mijn boeken vlug toe,

voor ik weer iets misdoe.

Naar school moet je nu immers gaan,

want zonder diploma vind je geen baan.

  • Jan-Narek Karamian, 6ECWI
Posted in: poëzie

donderdag 8 oktober (3)

October 7, 2020

Buurtambassadeurs (2)

Wij hebben gisteren een videoreportage gemaakt over onze school en de Tienerschool Porta 1070 aan de Ninoofsesteenweg. zoals je op de foto’s kan zien, was geen moeite ons teveel om verrassende cadrages te maken en pertinente vragen te stellen. Eén, van onze gasten was de verbazend jonge architect Nicolas Raemaekers, die terecht uitlegde waarom hij fier is op ‘zijn’ en ons gebouw. De videoreportage verschijnt binnenkort op uw vaste signaaltv-zender! Ilias, Narek, Mouhssine, Zak, Zeno van 6-Economie

Posted in: (beeld)verhaal, fotoboek

donderdag 8 oktober 2020 (2)

October 7, 2020

“Elke dag is een nieuw begin, de kans om te doen wat er gedaan moet worden en niet te worden gezien als gewoon een andere dag om in de tijd te zetten.”

– Nicolas Boateng, 6WEWI

 

Posted in: dagboek

donderdag 8 oktober 2020 (1)

October 7, 2020

Het leven staat niet stil

In moeilijke tijden is het belangrijk dat we ons concentreren op wat kunnen doen in plaats van te zagen en helemaal niets te doen.

– Salma Adra, 6WEWI
Posted in: (beeld)verhaal, tekening

4 vestigingen in Anderlecht

Dokter Jacobsstraat 67
TEL: 02 521 60 10
Sainte Adresseplein 12
TEL: 02 520 86 30
Ninoofsesteenweg 369
TEL: 0491 71 57 41
   Verheydenstraat 39
TEL: 02 520 05 72




Mailadres
info@sintguido.be
  Ondernemingsnummer
0478.379.452
  R.P.R.
Brussel - Nederlandstalig

partnerschool VZW Sint-Goedele Brussel

Wat leerlingen zeggen

“Ze apprecieerde het enorm dat we zo spontaan waren en onszelf bleven. We hebben eigenlijk gedaan alsof koningin Mathilde een van ons was.”

Abdel El Ouedi

diversiteitslabel


We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…